Vi är övertygade om att alla barn är nyfikna och har en inre lust att lära och röra på sig.
Så arbetar vi med förskolans läroplan
Hos oss är glädjen för lärandet central och vi arbetar med barnen i mindre grupper för att skapa goda förutsättningar för dialog, lek och samspel.
Vi arbetar utifrån gemensamma mål där varje grupp planerar undervisningen utifrån barnen s nyfikenhet och intresse.
Rörelseglädje är viktigt och vi har därför valt att låta olika idrotter introduceras. Oftasttillsammans med våra pedagoger och när tillfälle ges, i samverkan med föreningslivet. Förskolan
har gemensam progressionsplan för Idrott och rörelse samt anslutna till Generation Pep.
På vår förskola arbetar vi projektinriktat utifrån gemensamt vald litteratur. Genom högläsning, lek, dramatisering och skapande får barnen möta berättelser på många sätt. Vi arbetar
språkutvecklande genom att utforska ordens och handlingarnas betydelse, vilket skapar en helhet där fantasi, lärande och språk vävs samman.
Barnens röst är viktig hos oss. Att utveckla och stärka barns lärandeidentitet är central och syftar till att barnen har en god bild av sig själv som en som lär sig, både enskilt och i grupp. Vi utvecklar och stärker barnets strategier för lärande. .
Vi är nyfikna på vårt närområde och använder gärna Fredriksdals museer och trädgårdar, Idrottoasen och Olympiaskogen i vårt dagliga lärande.
På Skolverkets webbplats kan du ladda ner och läsa läroplanen.