Vi vill utveckla barnens förmågor, som stärker dem att kunna ta ansvar för sina egna handlingar nu och i framtiden.
Så arbetar vi med förskolans läroplan:
Språket är vårt främsta redskap för att uttrycka oss. Språk och kommunikation är en grundläggande förutsättning för ett fungerade samspel med omgivningen. Vi har ett medvetet, strategiskt språkutvecklande arbetssätt. Sagoläsning, sånger och dagliga situationer är några av våra språkstimulerande verktyg.
Vi skapar många olika lärsituationer under dagen på förskolan. Vi arbetar i mindre grupper utifrån barnens ålder, intresse och utveckling. Barnens inflytande är viktigt. Därför har barnkonventionen en given plats på förskolan. Vi skapar inlyssnande och relationsnära stunder, samtal, grupper och situationer så at alla barn ska känna tillhörighet.
FN:s Globala mål för hållbar utveckling är ett sätt för barnen att skapa sig en framtidstro och ett förhållningssätt att ta vara på sin miljö, natur och samhälle. Genom kunskap kan barnen utveckla handlingsstrategier, som bidrar till en hållbar utveckling i vår föränderliga värld.
Hälsa och välbefinnande är viktigt för allt lärande. Fysik aktivitet, bra måltider och en hälsosam vardag är en självklarhet på vår förskola.
Barnen ska uppleva, förstå och använda sig av de grundläggande demokratiska värderingarna. Vi arbetar aktivt med barnkonventionen. Barnen ska äga sin vardag på förskolan och är viktiga individer i vår verksamhet. De är medborgare med rättigheter som vi har skyldighet att göra dem medvetna om.
På Skolverkets webbplats kan du ladda ner och läsa läroplanen.