Relationer är en central del av vår verksamhet. Genom att arbeta aktivt med att bygga och vårda relationer mellan elever, lärare och föräldrar skapar vi en trygg grund för lärande. Vi tror på vikten av att alla elever ska känna sig sedda och hörda, vilket är en förutsättning för att de ska kunna nå sina mål.
På Kattarps skola prioriterar vi arbetsro och anpassade lärmiljöer för att varje elev ska kunna utvecklas efter sin egen förmåga. Vi arbetar med tydliga rutiner och strukturer som främjar koncentration och engagemang. Vår strävan är att alla elever ska nå sina mål och få en positiv skolupplevelse.
Den tidiga läsinlärningen är en viktig del av vår pedagogik, och vi har ett fint och inbjudande skolbibliotek som uppmuntrar till läsning och upptäckarlust. Biblioteket är en plats där eleverna kan utforska böcker och litteratur i olika genrer, vilket stimulerar deras fantasi och kreativitet.
Vi använder hela skolan som en lärandemiljö och strävar efter att göra inlärningen både varierad och inspirerande. Genom att kombinera teori med praktiska aktiviteter och projekt skapar vi en dynamisk och engagerande undervisning där eleverna får möjlighet att lära sig på olika sätt.
På Kattarps skola arbetar vi i två arbetslag, F-3 och åk 4-6. Arbetslaget har möjlighet att själva påverka sitt arbetssätt med utgångspunkt från läroplanens mål. Det ger en varierad undervisning där eleverna får möjlighet att visa upp sin kreativitet och utvecklas i sin egen takt. Skolan arbetar vid behov årskursblandat.
Vår undervisning varvas med böcker, papper och penna samt digitala läromedel. Vi vill förbereda våra elever för den framtid som väntar dem, därför tycker vi det är viktigt att undervisa eleverna digital såväl som analogt. Vi undervisar också eleverna i källkritik och vad man ska tänka på när man är ute på nätet.
Varje vecka har eleverna en utedag i vårt närområde vilket ger både rörelse och gemenskap. Vi passar på att göra olika uppdrag med naturen som hjälpmedel. Det blir både fri lek och styrda aktiviteter.
I förskoleklassen har vi högläsning, bilderböcker och kapitelböcker. Vi tränar elevernas berättelse- och förståelseförmåga genom samtal kring boken och berättelsen. Vi arbetar med strukturerad språkträning med hjälp av Ovi (en gose känguru). Vi lär oss också bokstäverna på teckenspråket. Inom matematik tränar vi siffror, siffrornas värde, matematiska begrepp och mönster. Vi för in matematiken i vår vardag och tränar upp vår matematiska medvetenhet.
Alla elever har en individuell utvecklingsplan (IUP) och får skriftliga omdömen i de ämnen som de har läst. Utvecklingsplanen utgår från elevens egna förutsättningar och behov. Den ska visa vilka mål eleven ska arbeta mot och hur målen ska uppnås. Du som är förälder får ta del av omdömena när det är utvecklingssamtal. Du kan också följa ditt barns lärande i vår digitala e-tjänst. Du hittar de flesta av våra pedagogiska system och tjänster på skolportalen.helsingborg.se, där du till exempel kan anmäla frånvaro och se ditt barns schema.
Vi arbetar ständigt med att skapa trygga miljöer för våra elever. I vår plan för att främja likabehandling och motverka diskriminering och annan kränkande behandling, berättar vi vad vi gör. Kontakta oss om du vill ta del av planen.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.