Alla elever arbetar med digitala hjälpmedel. I förskoleklassens svenska arbetar eleverna med appar med bokstavspussel, stavningslek och lekplats. Detta har gjort att flera barn har fått intresse för språket och bokstäver.
Våra äldre elever arbetar också med digitala hjälpmedel i sammanhang där de tillför en extra dimension till lärandet.
Inom matematiken har vi olika tillvägagångssätt under de olika skolåren. Gemensamt är att vi har en stunds matematik varje dag.
Lika viktigt som det är för eleven att kunna läsa, skriva och räkna är det att få en inblick i närsamhället och dess arbets-, förenings- och kulturliv. Vi har goda kontakter i skolans närhet och uppmuntrar även föräldrarna att komma och informera om deras arbete och arbetsplats.
Vi har en fadderverksamhet på skolan som stärker sammanhållningen och lär barnen ta hänsyn till varandra. Eleverna lär känna barn och vuxna utanför den egna klassen. På så sätt får fadderverksamheten stor betydelse för tryggheten på skolan.
Alla elever har en individuell utvecklingsplan (IUP) och får skriftliga omdömen i de ämnen som de har läst. Utvecklingsplanen utgår från elevens egna förutsättningar och behov. Den ska visa vilka mål eleven ska arbeta mot och hur målen ska uppnås. Du som är förälder får ta del av omdömena när det är utvecklingssamtal. Du kan också följa ditt barns lärande i vår digitala e-tjänst. Du hittar de flesta av våra pedagogiska system och tjänster på skolportalen.helsingborg.se, där du till exempel kan anmäla frånvaro och se ditt barns schema.
Vi arbetar ständigt med att skapa trygga miljöer för våra elever. I vår plan för att främja likabehandling och motverka diskriminering och annan kränkande behandling, berättar vi vad vi gör. Kontakta oss om du vill ta del av planen.