Bangårdselände och män mitt i vägen
Turerna var många under 1900-talets andra hälft. Inte enbart för att fler började resa mer, utan även på grund av nya trafiklösningar. Magnus Stenbock fick backa ett par steg, vi bytte från vänster- till högertrafik och spårvagnarna körde sina sista rutter.
Något som också lades ner, bokstavligen, var järnvägsförbindelsen mellan Centralstationen och Ångfärjestationen. I över hundra år hade person- och godståg lotsats – flera gånger om dagen, i snigelfart – genom centrala Helsingborg, med en stationskarl i spetsen som i folkmun kallades ”mannen med den röda flaggan”.
Proceduren var ett segdraget inslag i helsingborgarnas vardag och blev ett allt större problem efter hand som trafiken ökade.
Lösningen på det så kallade ”bangårdseländet” kom med Nya Knutpunkten 1991, då järnvägen istället lades under jord i en tunnel.
1950-tal: Spårvagnar och bilar, tåg och bussar, gående och cyklister i ett mer eller mindre ordnat kaos. Och mitt i vägen står Magnus Stenbock. Men det får han inte göra så länge till. (Foto: Helsingborgs Stadslexikon)
1959: Den 16 mars 1959 påbörjas en 20 meter lång flytt av Magnus Stenbocksstatyn österut, på grund av den ökande biltrafiken på Drottninggatan och Järnvägsgatan. Den 14 maj får statyn sin nya placering på Stortorget, där den står än idag. (Foto: Kjell Lindgren, Helsingborgs museisamling)
1967: Den 3 september klockan 05:00 hände det. All fordonstrafik i Sverige bytte från vänster- till högertrafik. Omläggningen lockade ut många nyfikna helsingborgare. Spårvägen började avvecklas under 1950-talet och var efter högertrafikomläggningen helt ersatt av bussar. Foto: Kjell Lindgren, Helsingborgs museisamling)
1980-tal: Här är han – ”mannen med den röda flaggan” – en vanlig syn i Helsingborg under nästan hela 1900-talet. Tågen körde i sakta mak och skapade ofrivilliga pauser för den tilltagande trafiken. Skulle du hinna med bussen som utgick från Hamntorget, fick du se till att vara på rätt sida om järnvägsspåret – för att inte missa den på grund av ett förbipasserande tåg. (Foto: Helsingborgs museisamling)
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.