De blev aldrig gamla som gatan

Vad sägs om att kila ner till Sundstorget och köpa färsk fisk och nybakat bröd i Saluhallen? Eller kanske ses över en kopp kaffe och få nys om det senaste skvallret. Ska du istället ta tåget söderut hittar du Helsingborgs Centralstation mitt för Trädgårdsgatan, det vill säga söder om nuvarande Knutpunkten (som är stadens centralstation sedan 1991).

Vill du resa norrut får du däremot ta tåget från Ångfärjestationen (som ju faktiskt finns kvar, på ny plats, efter en spektakulär husflytt 2016).

Många byggnader har kommit och gått i stadskärnan under årens lopp, där alla på sitt vis har fått ge karaktär åt staden. Här är ett par glimtar från några av dem under deras glansdagar.

Helsingborgs Centralstation på 50-talet

1950-tal: Helsingborgs Centralstation ligger på Järnvägsgatan mitt för Trädgårdsgatan. Spår och perronger ligger väster om stationen. 1987 rivs stationen för att ersättas av tåg-, buss- och färjeterminalen Nya Knutpunkten.

1865 invigdes stadens första järnvägsstation.

1865 invigs stadens första järnvägsstation, som till en början kallas Helsingborgs station. När Ångfärjestationen öppnar ändras namnet till Helsingborgs Centralstation. Bilden är tagen från Krookska planteringen (Stadsparken) under tidigt 1900-tal, och visar den tidiga fasaden av Centralstationen.

Saluhallen på Sundstorget, 1901-1966.

Cirka 1895: Det gamla rådhuset (den lägre byggnaden) från 1800 står ännu kvar, liksom Centralpalatset från 1887. Det nya rådhuset håller på att byggas, och invigs 1897, samma år som det gamla tas bort. Centralpalatset, som var ett hus för butiker, kafé och kontor, rivs 1967.

Saluhallen på Sundstorget, 1901-1966.

1901 – 1966: I saluhallen på Sundstorget kunde man handla färsk fisk, nybakat bröd, kött, ost och konserver, eller ta sig en kopp kaffe och kaka på kaféet. Till helsingborgarnas stora sorg fick byggnaden rivas 1966, efter att Hälsovårdsnämnden dömt ut den.