Ny typ av vägräcke på Fältarpsvägen för mindre buller
I stora delar av naturreservatet Jordbodalen är det tillräckligt tyst och lugnt för att både djur och människor ska trivas. Men i områdets norra del stör trafikbuller från Fältarpsvägen. Där testar vi därför en ny typ av vägräcke som har bullerdämpande egenskaper och använder en annan typ av asfalt när vi asfalterar om. Går det som planerat kan resultatet bli att ljudnivån sänks med mellan 2 och 4 decibel.
Om den här typen av vägräcke fungerar som tänkt kan det bland annat bli ett alternativ till bullerplank på vissa platser där vi inte vill låsa in vägen med höga plank. De här räckena är så låga att du ser träden och skogen även i en låg bil.
Det här har vi gjort
- Vi har satt upp ett vägräcke längs en cirka 400 meter lång sträcka längs Fältarpsvägen. Vägräcket ser ut ungefär som vanliga vägräcken, men är försett med ljudabsorberande skivor för att fånga upp däckbullret. Går allt som planerat kan resultatet bli att ljudnivån sänks med mellan 2 och 4 decibel.
- Vi har asfalterat om sträckan på Fältarpsvägen med asfalt med mindre stenstorlek. Stenstorleken har stor påverkan på bullernivån, där större stenstorlek innebär mer buller. Genom att gå från en stenstorlek på max 16 millimeter till max 11 millimeter kan vi minska bullret med 1-1,5 decibel.
Det här testar vi
I en stad som Helsingborg är bullerfria platser i form av natur- och rekreationsområden begränsade. Samtidigt ökar behovet av platser för rekreation, paus och återhämtning när staden blir mer tättbebyggd. I Helsingborgs stads åtgärdsprogram för buller är därför en av åtgärderna att undersöka olika bullerskyddsvallars påverkan på naturområden för att både förbättra förutsättningarna i befintliga områden och utreda möjligheterna för nya platser för rekreation.
Grönområden är särskilt utpekade i vårt åtgärdsprogram för buller. Vi vill inte växa på bekostnad av tysta och gröna ytor utan tvärtom skydda dem från framtida störningar. Därför testar vi olika sätt att minska bullret i olika typer av miljöer.
Stora delar av Jordbodalen har god ljudmiljö men i områdets norra del längs Fältarpsvägen väller bullret in i större del av norra området och i den sydvästra delen hörs E4 tydligt. Vi testar därför en låg vägnära skärm på en cirka 400 meter lång sträcka längs med Fältarpsvägen. Skärmen har likheter med ett vanligt vägräcke, men med bullerdämpande egenskaper. Det är en ny produkt som bland annat finns på olika platser Danmark men som vi inte testat i Helsingborg tidigare.
I samband med att vi satte upp vägräcket asfalterade vi också om sträckan med asfalt med lägre stenstorlek.
Beräkningar visar att det vi gör kan medföra mellan 2 och 4 decibels skillnad i ljudnivån i de delar av naturreservatet Jordbodalen som ligger intill Fältarpsvägen. Vi utvärderar försöket genom att mäta ljudnivån innan och efter de båda åtgärderna. Vi utvärderar också asfalteringen ur ett längre perspektiv.
Den nya typen av bullerdämpande vägräcke och tystare asfalt är en del av vårt innovationsarbete. Här testar och utvecklar vi nya lösningar för att skapa värde för våra invånare.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.