Vänlig toalett gör det lätt att hitta rätt – för alla

På Husensjö finns en toalett som är särskilt vänlig och anpassad för personer med kognitiv sjukdom. För något som kan kännas självklart för många, som att besöka en offentlig toalett, kan vara ett väldigt utmanande projekt för någon med en kognitiv sjukdom. Vad betyder alla skyltar, hur hittar jag tvålen, och kommer jag säkert ut igen?

Den vänliga toaletten är en offentlig toalett som är särskilt framtagen för att det ska kännas tydligt, enkelt och tryggt för personer med kognitiv sjukdom att besöka den. Samtidigt är det en toalett för alla.

Det här gör toaletten på Husensjö extra vänlig

  • Utanpåliggande funktioner gör det tydligare hur funktionerna ska användas. På offentliga toaletter är annars integrerade funktioner i väggen vanliga, men det kräver en skylt som visar hur funktionen fungerar.
  • Produkterna är ärliga i sin design, det vill säga en kran ser ut som en kran och en tvålpump som en tvålpump. Även det gör att antalet skyltar kan minimeras.
  • Den vänliga toaletten har ett manuellt låsvred eftersom det är viktigt för målgruppen att känna att det är enkelt att låsa upp, att kunna ta sig ut. Det sitter också fönsterglas i dörren, så att dagsljuset gör det extra tydligt vad som är ute respektive inne.
  • För att toaletten ska kännas välkomnande och likna hemmiljön har vi valt varma färger. Toalettstol och handfat är målade i vitt för att likna porslin och dekorativ grönska finns målad på en av väggarna. Själva byggnaden går också i en varmröd ton, har få men tydliga skyltar och handtaget lyser grönt eller rött för att visa om det är ledigt. När dörren öppnas börjar musik spelas och det första man ser är själva toalettstolen, allt för att göra miljön så tydlig och inbjudande som möjligt.

Här ligger toaletten på Husensjö

Den vänliga toaletten ligger i Husensjö park, i närheten av Minnenas och kunskapens trädgård.

Visa större karta

Vi behöver ditt godkännande för att ta dig vidare

Den här delen av hemsidan visar innehåll från ArcGIS. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.

Så har vi arbetat för att ta fram den vänliga toaletten

Över tvåtusen helsingborgare lever med någon form av demenssjukdom, en siffra som beräknas överstiga tretusen år 2030. I enlighet med Helsingborgs stads ambition om att erbjuda sina invånare god livskvalitet, har en förvaltningsöverskridande grupp sedan ett par år tillbaka arbetat med projekt som dels handlar om att öka kunskapen om kognitiva sjukdomar, dels ge invånare med dessa behov fler platser i staden. En av dessa platser är Minnenas och kunskapens trädgård i Husensjö park, som invigdes under stadsmässan H22 2022. En annan, som nyligen blev klar, är den vänliga toaletten. Också den finns på Husensjö.

En arbetsgrupp bestående av forskare från Lunds universitet och medarbetare från stadsbyggnadsförvaltningen och vård- och omsorgsförvaltningen har tillsammans planerat för, undersökt behov och till slut tagit fram designen för den vänliga toaletten. Arbetet har inneburit många samtal med målgruppen, fokusgrupper och ”studiebesök” på olika offentliga toaletter tillsammans med vårdtagare och anhöriga. I samtalen har det framkommit vad målgruppen tycker är bra eller svårt, vad som känns tryggt eller otydligt.

Den vänliga toaletten är en del i Helsingborgs stads strävan mot att bli ett mer demensvänligt samhälle, som i sin tur bottnar i stadens mål om att skapa god livskvalitet för alla sina invånare. Projektet är ett samarbete mellan flera förvaltningar i Helsingborg och Lunds universitet genom Socialhögskolan och CASE (Centre for Ageing and Supporting Environments). En utgångspunkt för samarbetet, i det i huvudsak Vinnova-finansierade projektet Tillsammans skapar vi den omtänksamma staden: Innovation i samverkan för ett demensvänligt Helsingborg, är att med målgruppens behov i centrum utforska vad förvaltningar, bolag och näringsliv kan göra tillsammans för att skapa värde för invånarna.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.