På Ringstorpsskolan arbetar vi i arbetslag – årskurs F-3 och årskurs 4-6. Arbetslagen har stor frihet att själva utforma sin pedagogiska verksamhet med utgångspunkt i de styrdokument som finns.
Ringstorpsskolan är väl rustad när det gäller modern teknik. Vi använder olika media för att förtydliga och underlätta förmedlandet av information. Tillsammans med eleverna, i alla klasser, diskuteras bland annat agerande på nätet, goda nätvanor/god hälsa och hur sociala medier kan användas på ett positivt sätt både i skolarbetet och på fritiden.
Vi uppmuntrar alla elever att ta ansvar för sitt arbete i skolan och att aktivt ta del av klass- och skolråd. Genom skolrådet får eleverna möjlighet att under demokratiska former påverka sin vardag.
Forskning hävdar att hälsosamma elever lär sig bättre, därför värnar vi om att eleverna får daglig motion och rörelse. Vi satsar på att erbjuda aktiva raster där pedagoger finns tillgängliga. Varje klass har idrott två gånger i veckan. Vi går till och från olika aktiviteter istället för att åka buss. Alla klasser har extra rörelsepauser under skoldagen.
Se filmen från Ringstorpsskolan på Idrottens dag (youtu.be/m0-9WLriT8)
Alla elever har en individuell utvecklingsplan (IUP) och får skriftliga omdömen i de ämnen som de har läst. Utvecklingsplanen utgår från elevens egna förutsättningar och behov. Den ska visa vilka mål eleven ska arbeta mot och hur målen ska uppnås. Du som är förälder får ta del av omdömena när det är utvecklingssamtal. Du kan också följa ditt barns lärande i vår digitala e-tjänst. Du hittar de flesta av våra pedagogiska system och tjänster på skolportalen.helsingborg.se, där du till exempel kan anmäla frånvaro och se ditt barns schema.
Vi arbetar ständigt med att skapa trygga miljöer för våra elever. I vår plan för att främja likabehandling och motverka diskriminering och annan kränkande behandling, berättar vi vad vi gör. Kontakta oss om du vill ta del av planen.
Som förälder är du viktig för oss. Vi uppmanar och uppmuntrar till att besöka skolan. Vi har utarbetat förväntansdokument för alla grupper; personal, elever och föräldrar. Det skapar en tydlighet i vad vi kan förvänta oss av varandra.