Fast HH-förbindelse
En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör är en viktig framtidsfråga för stadens utveckling. Den ger oss också möjlighet att växa ihop med Helsingör till en sammanbunden stad.
Det finns ännu inget beslut om att bygga en ny fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. Initiativet har en bred uppslutning i Sverige och Danmark och är gemensamt utrett av svenska och danska staten. Regeringen bör besluta att Trafikverket får i uppdrag att genomföra en lokaliseringsutredning.
En fast förbindelse för persontåg och vägtrafik i tunnlar knyter ihop Helsingborg och Helsingör. Persontågsförbindelse knyter samman två centrum med direkttåg och skapar ökad tillgänglighet till Köpenhamn och kontinenten. Motorvägsförbindelsen leder trafiken utanför stadskärnorna vilket skapar potential för stadsutveckling i attraktiva lägen, bättre stadsmiljö och ökad tillgänglighet till kontinenten.
En fast HH-förbindelse är viktig för hela Skandinavien. Men det finns flera anledningar till att en fast HH-förbindelse är viktig för Helsingborg:
- Fordonstrafiken till dagens färjor kan ledas utanför centrala staden, vilket bidrar till mindre trängsel, mindre buller och bättre luft.
- Det stora uppmarschområdet till färjorna kan användas för att bygga bostäder och knyta ihop stadsdelen Oceanhamnen med resten av staden.
- Restiderna inom Öresundsregionen minskar. Det ger invånarna större möjligheter att bo på ena sidan sundet och arbeta på den andra. Det ger också företagen större möjlighet att hitta rätt arbetskraft.
- Det blir intressantare för företag att etablera sig i regionen, vilket gynnar tillväxten.
- När fler människor åker över sundet för utflykter, sportevenemang, konserter eller andra kulturella upplevelser finns möjlighet till ökat utbud.
- Trafiken väntas öka i framtiden, bland annat till följd av den nya fasta förbindelsen mellan Danmark och Tyskland (Fehmarn Bält) som beräknas öppna 2029. En fast HH-förbindelse avlastar Öresundsbron som redan idag är utsatt för ett hårt tryck.
- En fast förbindelse i norra Öresund minskar sårbarheten med att endast ha en fast förbindelse.
HH-förbindelsen kan finansieras med brukaravgifter
HH-förbindelsen kan betalas med avgifter från dem som använder den och ger en hög lönsamhet för vägdelen. Investeringen blir lönsam och beräknas kunna återbetalas inom 31-40 år, detta kan jämföras med Öresundsbrons 50 år.
En fast HH-förbindelse prioriteras av Greater Copenhagen och Skåne Committee som nästa fasta förbindelse över Öresund.
Frågan om en fast HH-förbindelse drivs bland av det dansk-svenska nätverket HH-gruppen. På HH-gruppens webbplats finns nyheter och fakta om förbindelsen.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.