Då och på H22: City

Centrala Helsingborg har förändrats mycket genom århundradena. Konferenshotellet SeaU och 155 nya bostäder och en park är senaste tillskottet. Många minns nedgrävningen av järnvägen och bygget av Knutpunkten som för övrigt nu byggts om till Helsingborg C.

Helsingborgs centrum från ovan.
Sundstorget från ovan.
SeaU-området från ovan.
Drottninggatan från ovan, svartvit foto.
Sundstorget, svartvit foto.

H22-paviljongen på Kungstorget.

Flera gator i centrum har anor från Medeltiden. Mariakyrkan påbörjades på 1300-talet och ersatte då en äldre kyrka från 1100-talet som låg på stranden. Helsingborgs äldsta bevarade hus (förutom kyrkor) är Jacob Hansens hus (byggt 1641) på Norra Storgatan. Gågatan Kullagatan invigdes 1961 men har ursprung i medeltida gator.

Norra, Lilla och Södra Strandgatan var troligen under medeltiden gångvägar längs strandkanten.

Det område som i dag utgör Drottninggatan var så sent som i mitten av 1800-talet fortfarande sjö- eller strandmark. Då hamnarna grävdes ut på 1870-talet användes schaktmassor för att anlägga gamla Gröningen (där Stadsteatern idag ligger) i en sjövik.

Kort sagt: citykärnan befinner sig i ständig förändring.

I city möter stadens spännande historia modern innovation och här ska smarta lösningar bana väg för högre livskvalitet.