Då och på H22: Drottninghög

Under stadsmässan H22 City Expo hittade du stadsodlingsprojekt och uppfinningsrika lekplatser, nyskapande bostadsformer och gröna transportlösningar på Drottninghög. Men vad kan vi lära av områdets historia?

Bostadsområdet Drottninghög började byggas 1966 som en del av det svenska miljonprogrammet. Granne med Berga som då var en liten förort. Fredriksdal i söder började byggas under samma period, Dalhem i norr några år efter. När Drottninghög planerades och byggdes rådde bostadsbrist och trångboddhet i Helsingborg. Många bostäder hade låg standard. Samtidigt genomfördes storskaliga rivningar av äldre bebyggelse i de södra delarna av staden. Samtliga 1136 lägenheter var uthyrda när husen stod klara 1969.

Tidigare fanns i området utöver gårdar, åkermark och fruktodling även en 18 meter djup grustäkt som på 1940-talet var vattenfylld och i folkmun kallades Berga havsbad. På vintern frös vattnet över och då blev det isracing. Numera kvarstår endast en liten del av grustäkten, i form av Hålan och Drottninghögs friluftsbad.

Internationellt intresse för stadsdelen

2011 inleddes projekt DrottningH för att utveckla och förändra bostadsområdet samt skapa 1000 nya bostäder. Det innovativa och dialogbaserade arbetssättet har väckt intresse internationellt. Drottninghögs resa var en central del i H22-satsningen då den lyfte hur staden tillsammans med invånarna har utvecklat stadsdelen de senaste tio åren och ska fortsätta göra det fram till 2035.

Under stadsmässan

Under H22 City Expo hittade du stadsodlingsprojekt och uppfinningsrika lekplatser, nyskapande bostadsformer och gröna transportlösningar på Drottninghög. Dessutom kunde du göra en tidsresa och besöka en lägenhet från 1972.