Jag är under 18 år och det känns inte bra hemma

Har du skilda föräldrar som bråkar? Eller är någon i din familj full, deprimerad eller påverkad av droger? Har någon dött som stått dig nära? Eller är du placerad i familjehem?

Det är vanligt att känna sig ensam om att ha det jobbigt i sin familj. Då kan det vara skönt att få prata med andra som också har det jobbigt hemma.

Familjehuset – en plats för dig som är ung

Vi på Familjehuset erbjuder stödgrupper för dig från 7 år och upp till 18 år som har förälder med psykisk ohälsa, missbruk eller långvarig sjukdom. Det finns även stödgrupper för dig som känner sorg efter att ha förlorat en nära anhörig, är placerad i familjehem eller har skilda föräldrar med konflikt.

Träffa andra barn och ungdomar

Stödgrupperna kan hjälpa dig att upptäcka dina egna behov, förmågor och möjligheter och ge dig kunskaper om det som du har i din familj samt hur du kan söka stöd och hjälp. Du träffar andra barn eller ungdomar i liknande situation, tillsammans med två vuxna, utbildade stödgruppsledare. Vi träffas två timmar i veckan, under 12 till 15 veckor. Du kan dela dina erfarenheter med andra om du vill och du får lära dig olika sätt att må så bra som möjligt, trots att det finns någon i din familj som inte mår bra.

Kvällsöppet med aktiviteter

Kvällsöppet kan du komma till två kvällar i månaden, med olika tema. Vi pysslar, ser på film, gör olika lekar och aktiviteter och äter tillsammans. Här kan du lära känna nya kompisar, umgås utan krav och måsten men med insikten om att alla som är här har liknande situation i hemmet.

Kontakta oss

Vi på Familjehuset vill gärna träffa dig som har det jobbigt hemma. Du är inte ensam. Du hittar mer om oss på  vårt Instagramkonto @familjehusethbg.

Välkommen att kontakta Camilla eller Anette om du vill anmäla dig själv eller ett barn till stödgrupp på Familjehuset eller få veta mer om oss.

Camilla Eriksson
e-post camilla.eriksson@helsingborg.se