Västkustbanan
Västkustbanan mellan Göteborg och Lund knyter samman Göteborg, Helsingborg, Lund och Malmö. Utbyggnaden till dubbelspår har skett successivt. Den enkelspåriga sträckan mellan Ängelholm och Maria station byggdes ut från 2020 till 2023. Planeringen för den sista sträckan, mellan Maria station och Helsingborg C, startade hösten 2023.
Västkustbanan går mellan Göteborg och Lund, och i förlängningen förbinder den Oslo med Köpenhamn. Banan är en viktig länk för hela västra Sverige. Riksdagen beslutade 1992 att bygga ut hela Västkustbanan till dubbelspår.
Sträckan mellan Ängelholm och Helsingborg C
Sträckan mellan Ängelholm och Helsingborg C är uppdelad i två delar:
Ängelholm-Maria station:
Trafikverket har byggt om järnvägen mellan Ängelholms station och Maria station i norra Helsingborg till dubbelspår och byggt om stationerna i Ängelholm, Kattarp, Ödåkra och Maria.
Två järnvägsspår på sträckan har anpassats för hastigheter upp till 250 kilometer per timme. Stationerna på sträckan har blivit mer tillgängliga och sju plankorsningar har blivit planskilda. 19 järnvägsbroar, två vägbroar och en gångbro har byggts.
Utbyggnaden startade i augusti 2020. I december 2023 öppnade dubbelspåret för trafik och våren 2024 var hela projektet klart.
Läs mer om utbyggnaden mellan Ängelholm och Maria station på Trafikverkets webbplats.
Maria station-Helsingborg C:
Planeringsarbetet startades upp hösten 2023 med en så kallad lokaliseringsutredning. Preliminär byggstart är beräknad till 2032-2033, beroende på hur planeringsarbetet går, samt vilket alternativ som beslutas och vilken byggmetod som väljs. När bygget är klart går inte att säga i nuläget, men en grov gissning pekar på åren 2038–2040.
Läs mer om sträckan Maria station-Helsingborg C på Trafikverkets webbplats.
Fler tåg och kortare restid
Det är viktigt för Helsingborgs och regionens utveckling att hela Västkustbanan får dubbelspår. Först då kan det gå fler tåg med högre hastighet och förseningarna skulle bli färre. Restiden mellan Göteborg och Malmö skulle kunna minskas med 40 minuter, och möjligheten att pendla blir större.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.