Västkustbanan
Västkustbanan mellan Göteborg och Lund knyter samman Göteborg, Helsingborg, Lund och Malmö. Utbyggnaden till dubbelspår har skett successivt. Den enkelspåriga sträckan mellan Ängelholm och Maria station byggdes ut från 2020 till 2023. Planeringen för den sista sträckan, mellan Maria station och Helsingborg C, startade hösten 2023.
Västkustbanan går mellan Göteborg och Lund, och i förlängningen förbinder den Oslo med Köpenhamn. Banan är en viktig länk för hela västra Sverige. Riksdagen beslutade 1992 att bygga ut hela Västkustbanan till dubbelspår.
Sträckan mellan Ängelholm och Helsingborg C är uppdelad i två delar, Ängelholm – Maria station, som blev klar 2023, och Maria station – Helsingborg C, som nu planeras.
Sträckan mellan Maria station och Helsingborg C
Den sista enkelspåriga sträckan, mellan Maria station och Helsingborg C, har utretts i många år, men planeringen startade mer skarpt hösten 2023. Planeringsprocessen i ett sådant komplext projekt är lång och Trafikverket gör nu en lokaliseringsutredning. Utredningen ska identifiera och beskriva olika alternativ för var utbyggnaden kan göras. Både mark- och tunnelalternativ utreds. Går allt enligt plan kan lokaliseringsutredningen bli klar för beslut 2027. Preliminär byggstart för den sista sträckan är beräknad till 2032-2033.
Läs mer om sträckan Maria station-Helsingborg C
Sträckan mellan Ängelholm och Maria station
Trafikverket har byggt om järnvägen mellan Ängelholms station och Maria station i norra Helsingborg till dubbelspår och byggt om stationerna i Ängelholm, Kattarp, Ödåkra och Maria.
Två järnvägsspår på sträckan har anpassats för hastigheter upp till 250 kilometer per timme. Stationerna på sträckan har blivit mer tillgängliga och sju plankorsningar har blivit planskilda. 19 järnvägsbroar, två vägbroar och en gångbro har byggts.
Utbyggnaden startade i augusti 2020. I december 2023 öppnade dubbelspåret för trafik och våren 2024 var hela projektet klart.
Läs mer om utbyggnaden mellan Ängelholm och Maria station på Trafikverkets webbplats.
Fler tåg och kortare restid
Det är viktigt för Helsingborgs och regionens utveckling att hela Västkustbanan får dubbelspår. Först då kan det gå fler tåg med högre hastighet och förseningarna skulle bli färre. Restiden mellan Göteborg och Malmö skulle kunna minskas med 40 minuter, och möjligheten att pendla blir större.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.