Nybyggda Dalhems förskola har fått en ny konstnärlig gestaltning
Gestaltningen består av fyra delar där konstnären Margit Brundin har skapat tredimensionella konstverk i keramik: Dripp, Dropp, Hopp.
Väggar i förskolans olika kapprum pryds nu av runda tavlor i keramik som berättar om tre årstiders olika skeenden utifrån en specifik historia. Längre in i lokalen hänger det fjärde och största verket med titeln ”Dripp, Dropp, Hopp”, ett konstverk som utforskar hösten. Verket är fyllt av detaljer som fallande löv och plaskande droppar till en liten fågel som tittar ut från sin holk. Bakgrunden är målad i varma toner som smälter in i varandra och trots de tunga dropparna kan man ana solen i bakgrunden. En leopard håller ett paraply i regnbågens färger och här har konstnären inspirerats av prideflaggan som idag är den mest kända och använda HTBQI-symbolen. I hela arbetet till Dalhems förskola har Margit arbetat med allas rätt till fri kärlek och låtit de olika djuren spegla människors olikheter.
Margit Brundin arbetar främst med lera och skulptur. Djuren utgör en betydande del av hennes dagliga konstnärliga utforskande och intar även huvudrollen i dessa konstverk. Konstverken består av många små keramiska delar som tillsammans bildar en imponerande relief. ”Jag har valt att låta vissa delar av verken sträcka sig utanför tavlornas ramar, som ett sätt att illustrera möjligheten att utforska det okända och att drömma bortom begränsningar”, beskriver Margit. Hon betonar även att igenkänningen av djuren gör det lättare för betraktaren att skapa sig en personlig koppling till konstverket.
Beställare: Fastighetsförvaltningen
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.