Restaurerat verk blev ny konst

Havsviken öppen konst

Sedan hösten 2020 har Ellen Malmgards gestaltning Havsviken, vid havsstranden på Fredriksdal museer och trädgårdar, inbjudit till en taktil upplevelse med vackra reflektioner av himmel och vatten. Mot tre stenar i strandängen har konstnärens gjutna glas följt naturens och stenens former, med en materialitet som för tankarna till vattendroppar eller is.

Efter en skadegörelse valde Malmgard att återskapa verket i vattnet. Med nya former, stenar, glasgjutningar och placering ute i viken skapar verket en än mer intim relation till vattnet. Reflektionerna avspeglas både i vattenyta och glas, ett naturligt och effektfullt ljusspel. En sinnlig upplevelse som förstärker landskapsmiljön, i det enkla och vackra mötet mellan elementen.

–          I mitt konstnärskap återkommer jag ofta till frågor kring det mänskliga medvetandet, verk som berör förändring och transformation och som har symbolisk laddning och så även i denna gestaltning. Jag ser till naturens uppbyggnad och struktur för att gestalta ett inre, psykologisk landskap, säger Ellen Malmgard.

Ellen Malmgard är född 1978, bosatt och verksam i Malmö. Hon är utbildad vid bland annat Kungliga konsthögskolan och Kalmar designhögskola samt i glasdesign på Växjö Universitet. Hon arbetar ofta i beständiga material som glas, sten, brons, koppar, tenn, lera, sand och betong.

Välkommen till en konstupplevelse på Fredriksdal. Här upptäcker den nyfikne såväl konst som den unika floran i en skånsk havsvik.