Sara

Sara Hedberg jobbar som bostadsförvaltare på fastighetsförvaltningen.

Sara

Den här delen av hemsidan visar innehåll från YouTube. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.

Vad gör en bostadsförvaltare?

– Som bostadsförvaltare förvaltar jag stadens ägda och inhyrda bostäder som används till stadens bostadssociala insatser samt kommunanvisade nyanlända.  Vi förvaltar ekonomiskt, juridiskt och tekniskt. Vi arbetar mot stadens andra förvaltningar så som socialförvaltningen, arbetsmarknadsförvaltningen, vård- och omsorgsförvaltningen och skol- och fritidsförvaltningen. Men även mot fastighetsbolag, förvaltningsbolag och bostadsrättsföreningar.

Varför valde du det här yrket?

– Jag läste om stadens arbete med de bostadssociala insatserna och tyckte det lät som ett väldigt spännande och givande arbete. När jag hörde ryktet om att en tjänst skulle bli ledig slängde jag mig på telefonen och sökte jobbet!

Hur har din yrkesresa sett ut?

– Innan jag började arbeta för Helsingborgs stad arbetade jag som fastighetsmäklare, något jag har haft bra nytta utav då staden bostadsbestånd bland annat består av bostadsrätter.

Vilken utbildning kan man gå för att jobba med det du gör?

– För att arbeta som bostadsförvaltare är det bra med utbildning inom fastighetsförvaltning, fastighetsföretagande eller motsvarande. Något som vi  arbetar med dagligen är hyresjuridik och fastighetsekonomi.

Kan du berätta om något kul/utmanande/intressant som är på gång hos er just nu?

– I juni fick vi information om att regeringen tagit beslut om att kommunerna ska anordna asylboenden för flyktingar från Ukraina. I vanliga fall är det Migrationsverket som har hand om dessa men alla deras boenden var fulla på grund av kriget i Ukraina. Att i iordningställa ett asylboende hamnade på vår förvaltning, något vi aldrig gjort men som vi tog oss an direkt. Det har varit ett tufft arbete med kort framförhållning. Att hitta en passande fastighet att anordna detta i,  iordningställa med möbler och slutligen börja ta emot individer.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det är ett arbete där allt kan hända, ingen dag är den andra lik. Och din dag blir sällan så som du planerat det, vilket jag tycket om. Engagemang, lösningsfokus och utveckling genomsyrar vårt arbete. Vi är ett sammansvetsat team som jobbar tätt ihop och där allas olika personliga egenskaper är vår styrka. Det allra bästa med mitt jobb är när en individ ringer till oss och säger upp sitt hyreskontrakt för att de har fått ett förstahandskontrakt på egen hand. Det innebär att vi inom staden har gjort ett bra jobb och att de kan lämna de bostadssociala insatserna för att  ”stå på egna ben”. Det ger en riktigt bra känsla i kroppen!

Vad har du för utmaningar?

– En stående utmaning är att sia i framtiden hur stort behov av bostäder som behövs inom staden. Samt att bostäderna måste ha en rimlig hyresnivå.

Hur ser en typisk arbetsdag ut?

– En typisk dag finns nog inte hos oss, men något som alltid är återkommande är mailkorrespondens med olika fastighetsägare, bostadsrättsföreningar och förvaltningar inom staden. Vissa dagar är man inne hela dagen och gör administrativa saker så som matchning av lägenheter, anvisningar för nyanlända eller fakturahantering. Medan andra dagar är man iväg på möten, ute i vårt bestånd och gör besiktningar eller träffar någon bostadsrättsförening eller fastighetsägare.

Vad ser du för möjligheter att utvecklas i Helsingborgs stad?

– Att kunna utvecklas är något som är väldigt viktigt för mig och något vi arbetar aktivt med på vår arbetsplats. Det kan vara allt ifrån att förbättra vår kunskap inom teknik, juridik eller ledarskap, men även inom personlig utveckling. Helsingborgs stad är en fantastik arbetsgivare som jag vill gärna vill fortsätta att utvecklas och växa inom.

Finns det något mer du vill berätta?

– För att trivas i rollen som bostadsförvaltare behöver du tycka om att ha många bollar i luften. Vändningarna kan vara snabba och en del av våra ärenden kan vara rätt tuffa att hantera. Att jag är trygg i mig själv, kan fatta beslut och är positiv, är några saker jag tror har varit till en fördel för min del i detta jobb.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 - 17.00

Torsdag: 08.00 - 18.00

Fredag: 08.00 - 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.