Victoria, lärare i fritidshem
Nyfiken på vad våra kollegor säger om sin arbetsplats och sin karriär? Här kan du läsa en intervju med en av våra medarbetare, Victoria Hjoberg, lärare i fritidshem på Brunnsparksskolan.
När/hur bestämde du dig för att studera till lärare i fritidshem?
– Jag sökte egentligen utbildningen direkt efter gymnasiet, men kände att jag ville prova på att jobba inom yrket först innan jag utbildade mig. Så jag tackade nej till utbildningen och provade på att jobba på lite olika ställen. När jag var på en mindre skola och såg deras organisation och deras fantastiska arbete med eleverna, så bestämde jag mig för att hoppa på utbildningen.
Varför blev det just inriktningen lärare i fritidshem?
– Att det just blev inriktningen fritidshem är för jag tycker fritidshemmet kan vara en väldigt bra verksamhet och den ger utrymme till barns olikheter. Vidare var jag själv ett barn som gick mycket på fritids, och jag önskar kunna ge tillbaka det fantastiska jag fick på mitt fritidshem som barn till mina elever som jag har idag.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det finns mycket som är väldigt bra med mitt jobb! Det bästa måste nog vara när man ser elevernas glädje när de klarar av något de inte trodde de skulle klara eller när man kan utvecklas och lära tillsammans med eleverna.
Vem tycker du borde satsa på att utbilda sig och arbeta som lärare i fritidshem?
– Detta är en klurig fråga. Självklart är det av yttersta vikt att du gillar att jobba med barn, men utöver det finns de många olika kvaliteter som värdesätts hos en lärare i fritidshem. Jag tycker man borde söka utbildningen om man vill ha ett varierande, kul, spännande och utmanande jobb där man utvecklas och lär tillsammans med eleverna.
Hur kan en dag eller vecka se ut för dig på Brunnsparksskolan?
– En vecka för mig på Brunnsparksskolan innehåller massa roliga och spännande saker. Jag har idrott i årskurs 1 och 2, arbetar på fritids på avdelningen brunnen (åk 2) och håller på med rörelsesatsning i form av generation pep. Ingen dag är den andra lik! En vanlig vecka för mig brukar vara att förmiddagarna ägnas åt idrottslektioner eller planering/möten. På elevernas lunchraster är jag ute och har rastaktiviteter, är i boden eller cirkulerar bland eleverna. Varje eftermiddag när eleverna har slutat skolan är jag på fritids där våra dagar ser olika ut. Den riktlinje vi försöker hålla just nu är måndagar teater, tisdagar idrottshallen, onsdagar skapande, torsdagar utedag och fredagar mello.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.