Andreas

Andreas arbetar med gatudriftsfrågor på stadsbyggnadsförvaltningen.

Hur länge har du jobbat med gatudriftsfrågor?
– För att kunna lyckas med sitt uppdrag är det viktigt att vara ödmjuk, empatisk och prestigelös som person. Vi måste vara duktiga på att se vilka svårigheter som kan upplevas och vi måste även vara duktiga på att prioritera. Vi ska också kunna lyssna in olika förslag på förbättringar från invånarna. Vi har inte alltid rätt.

Varför valde du det här yrket?
– Innan Helsingborg arbetade jag som konsult på ett konsultföretag inom samhällsbyggnad. Där insåg jag att jag inte var en ”konsult”. För mig är det viktigt att ha invånaren som kund och jag vill lämna ifrån mig en produkt som tjänar de boende i första hand.

Vad tycker du är bra med ditt jobb?
– Den största skillnaden från tidigare arbeten är att jag får vara med och bestämma om vad som ska hända i staden här och nu. Samarbetet är bra i laget och det leder ofta till att produkten blir bättre och det blir roligare. Det goda samarbetet kan bero på ”den kommunala ådran” – att vi har ett gemensamt mål. Målet stärker oss internt. Vi jobbar för samma människor och vi vill hitta gemensamma lösningar. Det finns en framåtanda, potential och framförallt en stor vilja att göra bra.  Det känns häftigt att kunna göra skillnad på riktigt. Att utveckla och förbättra tillsammans med engagerade, kompetenta och enastående kollegor känns riktigt bra.

Hur ser en typisk arbetsdag ut?
– Arbetsdagen kan Andreas lägga upp som han vill vilket är värdefullt då det ibland kan bli hektiskt hemma. Det förtroendet har varje medarbetare på stadsbyggnadsförvaltningen. Att förvaltningen finns centralt underlättar hans vardagar då han pendlar till jobbet. Det finns många utvecklingsmöjligheter och i framtiden ser Andres att han kanske inte har samma roll som idag men är säkert kvar i Helsingborgs stad. ”Det är en riktigt bra arbetsgivare!”

Vad finns det för möjligheter att utvecklas?
– För att kunna lyckas som anställd i Helsingborgs stad ska man enligt Andreas ha ett öppet sinne och inte vara rädd att pröva något nytt. ”Det finns ofta en möjlighet att pröva och man måste våga fråga.”  Sedan jag började min tjänst har jag fått ansvar för nya områden, jag har fått gå de utbildningar som jag har behövt och jag har både delat med mig av mina erfarenheter och lärt mig mycket av mina kollegor. En riktigt bra arbetsgivare

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.