Conny

En man står framför en TV-skärm med texten Code_X

Conny Gunnarsson jobbar som IT-samordnare på Code_X / Navigator på vård- och omsorgsförvaltningen.

Vad är Code_X och vad innebär din roll som IT-samordnare?

– Code_X är en del av den dagliga verksamheten Navigator på vård- och omsorgsförvaltningen. Vi hjälper personer med LSS-beslut och kunskap inom IT ut i yrkeslivet via praktik. Det är ett unikt koncept på nationell nivå, ingen annan stad i landet har denna typ av specialisterbjudande inom LSS. I skrivande stund (dec 2023) har vi på Navigator 109 personer ute på olika lokala företag och i många olika roller, inte bara inom IT!

Min roll är bland annat att hitta praktikplatser via mitt nätverk som jag byggt upp under 35 år i olika roller. Mitt eget varumärke blir i vissa fall ”tungan på vågen”, för som företagare är det inte självklart att våga satsa på personer som behöver unikt stöd och anpassning. Men hittills har det gått bra, många företag vill ta sitt sociala ansvar, det märks en tydlig skillnad i den inställningen de senaste åren hör jag även av mina kollegor!

Varför valde du det här yrket?

– De senaste åren har jag haft en dröm om att få arbeta med människor istället för prylar och tjänster (vilket i och för sig har varit väldigt kul och utvecklande). Nu har jag mitt drömjobb! Jag kommer med ett näringslivsperspektiv och rör ödmjukt om lite i grytan; vågar fråga och utmana! 😉

Hur har din yrkesresa sett ut?

– Jag började som ung oerfaren spoling (18 år) som transportör i en radio/TV-butik i slutet av 80-talet. Därefter har jag fått vara med om en spännande resa som säljare, butikschef, produktchef, inköpare och fått äran att arbeta med e-handel i många år, bland annat på CDON.com i Malmö där jag fick vara med att starta deras ”Marketplace”, en nordisk motsvarighet till Amazon. De senaste åren har jag testat att göra en start-up resa på HETCH och arbetat lite med robotar i samhället under stadsmässan H22. Alla delarna tillsammans ger mig en bredd i min förståelse för de utmaningar som finns, både för ett företag men även för samhället i stort.

Vilken utbildning kan man gå för att jobba med det du gör?

– Jag har ingen universitetsutbildning; livet har varit min skola. Jag har lärt mig genom att göra, våga vara nyfiken och testa nya saker. Det är så jag lär mig bäst, skolbänken är inget för mig. Jag lutar mig tungt mot min kollega Annica som har 25+ års erfarenhet inom LSS. Utan henne hade inte min kompetens varit värd något alls. #tillsammansför17 är vårt ledord!

Kan du berätta om något kul/utmanande/intressant som är på gång hos er just nu?

– Det jag älskar med mitt jobb är att vi får utrymme att testa och våga gå nya vägar. Bland annat har vi som målsättning att bredda Code_X-erbjudandet till alla kommuner i Familjen Helsingborg och att inte vår målgrupp (IT-kunniga personer) begränsas till en diagnos, utan att behovet ska styra. Samverkan mellan myndigheter är centralt för att det ska fungera. Det arbetet ska vi påbörja under 2024!

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Att få se ”våra” personer växa, bli motiverade, utmanade och få ett sammanhang som de oftast tidigare inte varit nära, är en belöning för mig och min fina kollega Annika Petersson. Men vi hoppas och tror att den positiva påverkan är mycket större och djupgående för personerna själva och deras nära och kära, Code_X är ju bara möjliggörare.

Vad har du för utmaningar?

– Vi har en hel del utmaningar. Lagar och regler är de stora yttre utmaningarna, det är inte lätt att ändra verksamheter som styrs av lagar. Den mer närliggande utmaningen är att hitta våra deltagare, det vill säga personer med IT-kompetens som vill bryta sitt utanförskap och hitta in i ett socialt sammanhang via en praktikplats på ett företag.
Här behöver vi hjälp av dig som läser detta:

1 – Kontakta oss på code_X@helsingborg.se om du vet någon person som har kompetens inom IT men som har höga trösklar för att komma ut på arbetsmarknaden.

2 – Hälsa på oss på tisdagskvällarna på vårt Mini Hackathon (öppet hus) klockan 17-19 på  Drottninggatan 7 i Helsingborg så berättar vi mer om Code_X. Vi hjälper dig/er framåt!!

Hur ser en typisk arbetsdag ut?

– Det är det absolut bästa med mitt jobb, den är fantastiskt varierande. Jag får bland annat nätverka i företags-Helsingborg, träffa myndigheter, organisationer, föreningar och förstå deras utmaningar, och framförallt träffa alla personer med superkrafter som inte kommer till sin rätt. Men det är ju som sagt vårt uppdrag att lösa 😊

Vi skapar även tydliga process-steg för att kunna ”sprida ordet” till andra kommuner. För vi är helt övertygade om att Helsingborg inte är ensamma om att ha ”hemmakämpare” med IT-kunskap som sitter hemma, ofta försörjda av sina föräldrar eller släktingar.
Målet är att ju erbjuda ”glo & sno Code_X” till alla landets städer och kommuner.

Vad ser du för möjligheter att utvecklas i Helsingborgs stad?

– Just nu trivs jag med det jag gör. Men staden är ju framåtlutad ur ett innovationsperspektiv så möjligheterna är stora att utvecklas yrkesmässigt. Men, nu är det som sagt Code_X och bästa kollegan Annika Petersson som gäller!

Finns det något mer du vill berätta?

– I mitt jobb, och egentligen i alla arbeten så finns det några enkla men grundläggande saker som underlättar vardagen:

Var nyfiken, lyssna mer än prata, försök se positivt på det som händer runt dig, att gräva ner sig med negativa tankar hjälper varken dig eller din omgivning.

Jag förstår att det är enkelt att säga/skriva, men, jag vet att du kan påverka ditt mindset, det är ju du trots allt du som sitter bakom ratten!

Lyssna på den här låten om du behöver lite pepp:

Bryan Adams: You´re awesome

Vill du veta ännu mer om mig eller bara hooka upp på LinkedIN är du välkommen via denna länken.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.