Reyky

Reyky Diangson arbetar som undersköterska på vårdboendet Dunkerska huset.

Som undersköterska på vårdboende arbetar Reyky nära människor med fokus på personlig omvårdnad och medicinska insatser. Hans arbete handlar ofta om att skapa trygghet, både för hyresgäster och anhöriga. En stor del av arbetet handlar om personliga omvårdnadsinsatser. Det kan exempelvis röra sig om hjälp och stöd vid personlig hygien, måltidssituationer samt vid sociala aktiviteter och utevistelser.

Varför valde du det här yrket?

– Jag tycker om att hjälpa människor.

Vilken utbildning kan man gå för att jobba med det du gör?

– Man ska läsa vård-och omsorgsprogrammet på gymnasiet.

Kan du berätta om något kul/utmanande/intressant som är på gång hos er just nu?

– Vi skapade en skogsrum på Dunkerska huset som heter skogsharmoni. Många av våra äldre kan på grund av hälsotillstånd och funktionedsättning inte ta sig så lätt till skogen. Så därför hämtade vi skogen till dem istället. Rummet är skapat i skogens material, färger och ljud. En plats för återhämtning och avslappning, både för hyresgäster och personal. Jag är aktivitetsansvarig på Dunkerska huset med stort fokus på livskvalitet. Vi har också vunnit årets arbetsplats i kategorin silver.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det finns inte många yrke där man kan göra sådan skillnad.

Vad har du för utmaningar?

– Att möta alla hyresgästers med olika bakgrund, personligheter och förutsättningar. Alla individer behöver bemötas på ett sätt som passar just dem.

Hur ser en typisk arbetsdag ut?

– Dagarna varierar mycket. Tempot varierar mellan lugna dagar och mer hektiska dagar. Eftersom vi jobbar med människor så kan vad som helst hända.

Vad ser du för möjligheter att utvecklas i Helsingborgs stad?

– Man får mycket utbildning. Man kan dela idéer och man vågar tänka nytt! Jag tror att framtidens teknik kommer att underlätta vårt jobb mycket i Helsingborg eftersom Helsingborg har fokus på innovation.

Finns det något mer du vill berätta?

– För att kunna trivas med sitt yrke och arbetsplats så tycker jag att allt börjar med en själv. Att se det ljusa och positiva istället för det negativa. Uppskatta dem små sakerna. Hitta lösningar på problem istället att gnälla. Fokusera på nuet och var glad för livet är kort. Då kan man lätt sprida glädje vidare både till hyresgäster och kollegor.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.