Så föddes Helsingborgs superhjältar – människorna bakom berättar

Ingen har väl missat Helsingborgs nya superhjältar? Inför H22 City Expo föddes fyra stycken – Blubba, Eldar, Larve och Vinda. Men historien om hur de uppstod känner inte alla till. Här berättar människorna bakom hur barnen fick nya idoler. Och vad som händer med dem nu.

Ann Lindh Klang

Barnen var med från början

Ann Lindh Klang är projektanställd i H22-organisationen som creative lead. Det var i hennes hjärna arbetet med superhjältarna började.

Ann:

– Vi sa redan från början att det är viktigt att tänka på barnen. Jag har jobbat med barn och lärande tidigare. Vi ville ha fyra karaktärer eftersom vi skulle ha fyra områden.

– Vi tänkte att barn är olika och att karaktärerna därför behöver vara olika. Vi ville inte heller tänka så mycket flicka-pojke. Vi ville att varje karaktär fokuserar på några av de hållbara målen och så gick vi på de fyra elementen och försökte ladda upp hjältarna med karaktär och lite humor.

Julia Strömberg

Svårast var att göra något unikt

Julia Strömberg är grafisk formgivare på stadsledningsförvaltningens kommunikations- och marknadsavdelning. Hon satte sig ner med pennan och skissade.

Julia:

– Jag och Ann började med att snacka och bolla idéer. Jag började skissa upp dem för hand och testade mig fram. Det svåraste var att skapa något som inte existerar redan. Det finns hur många figurer som helst som är baserade på de fyra elementen, men jag försökte göra dem unika. När jag ritade Blubba tog jag inspiration från havsriket. Hon blev en blandning mellan en manet, en delfin och en pingvin.

– Sedan ritade jag dem digitalt och skickade till Ann. Eftersom de skulle bli fysiska maskotar så fick jag ändra lite i min originalidé. Larve fick till exempel ben i stället för att stå i en kruka, så att det skulle vara lättare för personen i maskoten att gå.

– Sedan skickade vi ut figurerna till stadens alla förskolor och bad barnen namnge superhjältarna. Vi fick en massa förslag och det var mycket som slutade på is, till exempel Eldis och Jordis.

Emma Nilsson

Superhjältarna tog plats i skolan och förskolan

Emma Nilsson har varit pedagogresurs på skol- och fritidsförvaltningen under arbetet med superhjältarna. Hon har dessutom varit superhero coordinator under expon.

Emma:

– När jag kom med i bilden fanns de redan och mitt uppdrag var att koppla dem till undervisningen. Redan när jag fick den första dragningen om expon och de fyra huvudområdena såg jag kopplingen till läroplanen framför mig, så på det sättet tyckte jag inte att det var så svårt. H22 med superhjältarna och tematiken fanns, men om skol- och fritidsförvaltningen skulle sprida superhjältarna och uppmana till att använda dem i undervisningen behövde materialet kvalitetssäkras och brytas ner för pedagoger. Det blev mitt uppdrag.

– Det kan vara lite klurigt att förstå de olika expoområdena, och då är det ännu klurigare att få barn att förstå. Jag bröt ner det. Till exempel kopplade jag Oceanhamnen och Blubba till de naturvetenskapliga ämnena.

– Men viktigast av allt är alla pedagoger som varit skickliga på att omfamna superhjältarna och arbeta med dem. Om de ändå arbetar med att odla och plantera i skolan har Larve blivit en del av den undervisningen. En del har arbetat med socialt samspel och värdegrundsarbete där Eldar har fått vara med i arbetet med hur man är en bra kompis.

Ann Lindh Klang, Eldar, Emma Nilsson och Julia Strömberg

Det krävs mer än en gosig dräkt

Ann:

– Det var viktigt att inte glömma turistattraktionen och möjligheten att berätta om vår stad via superhjältarna. Men hjälp av näringsliv och destination tog vi fram en pysselbok som bland annat delades ut till restauranger och hotell. “Vi gjorde även en låt med text och koreografi. Den sista veckan kunde jag höra hur folk gick och nynnade på den. Barnen blir jätteglada när de hör den.

– Det mest utmanande har varit att hålla bra kvalitet, just att verkligen få barnen engagerade. Jag har varit rädd för att vi bara skulle köpa en gosig dräkt och ge oss ut på stan. Man behöver göra förarbetet. Det måste finnas kvalitet på alla plan, det måste finnas en långsiktighet.

– Fördelen med superhjältarna är att de kopplar ihop barnen med stadsutvecklingen så att barnen känner sig delaktiga. De är något magnetiskt som skapar nyfikenhet. När vi har något mystiskt som gör att barnen tycker det är spännande, då drar vi barnen till oss.

Vill låta superhjältarna fortsätta bo i Helsingborg

Ann:

– Nu diskuterar vi hur vi ska ta tillvara superhjältarna i staden framöver. Det bör finnas ett gemensamt ägande av dem, ett gränsöverskridande ägande. De ska fortsätta utvecklas och användas. Så som jag tänker att de borde användas är att Blubba kanske tillhör ett framtida Havoteket. Drömmen vore att koppla ihop dem med Urbana klassrum som också är turistdestinationer. Och så ett än mer långsiktigt arbete i skolan. Kulturen hoppas jag också vill vara med.

Emma:

– Jag tror inte att man förstod kraften av att bjuda in barnen när vi i staden gör något så här stort tillsammans. Det har varit helt fantastiskt att få se alla barn och vuxnas reaktioner när superhjältarna kommit. När alla nu har lagt ner så mycket tid och arbete, och superhjältarna har blivit så här etablerade och högt älskade, kan vi inte bara låta dem försvinna. Vi vill inte ta bort den här kraften som vi inte riktigt hade förutsett.

Superhjältarna finns ute på stan fram till 14 augusti. Eldar och Vinda finns på H22-paviljongen torsdag till söndag klockan 13. Blubba och Larve finns på Havoteket torsdag till söndag klockan 15.