Josefin

Josefin jobbar som teaterchefsassistent.

Hur länge du varit verksam som teaterchefsassistent?
– Sedan hösten 2016.

Varför valde du det här yrket?
– Jag valde inte det här yrket utan det valde mig. Det var teaterchef Kajsa Giertz som ställde frågan och jag sa ja. Innan dess jobbade jag som receptionist och publikvärdsansvarig.

Vad har du för utbildning?
– Jag har läst kulturvetenskap på Högskolan i Halmstad med en fil. kand i idéhistoria.

Vilken utbildning krävs för ditt yrke?
– En administrativ utbildning är att föredra men inget krav. Det är kännedom om den här teatern som är det viktiga.

Vad tycker du är bra med ditt jobb?
– Att få jobba med så underbara kollegor i en kreativ och spännande miljö. Ingen dag är den andre lik.

Vad har du för utmaningar?
– Det är alltid en utmaning när man jobbar med andra människor. Sen önskar jag alltid att jag kunde vara på mer än ett ställe samtidigt.

Hur ser en typisk arbetsdag ut?
– Oj! Det känns helt omöjligt att sammanfatta! En typisk arbetsdag inleds med att jag tar in tidningen och sen är det fullt ös till jag går hem.  Jag servar inte bara teaterchefen administrativt utan egentligen hela teatern.

Vad finns det för möjligheter att utvecklas?
– Jag tycker att jag har fått utvecklas en hel del redan från publikvärd på timmar till teaterchefsassistent på fem år. Jag tror absolut inte att taket är nått utan vill jag få utökat ansvar så är det fullt möjligt.

Finns det något mer du vill berätta, till exempel hur man bör vara för att trivas med ditt yrke, vad du har för tankar kring Helsingborgs stad som arbetsgivare?
– Det bästa med att ha staden som arbetsgivare (även om just teatern ingår i ett aktiebolag) är att det finns en underliggande gemenskap. Lite som när man träffar andra svenskar på utlandssemestern. Det tycker jag att vi ska värna om.