Så kan du skydda dig mot bedrägeri
Bedrägerier är tyvärr vanligt förekommande i samhället och allt fler blir utsatta, inte minst äldre och personer med funktionsnedsättning. Genom att vi är vaksamma och medvetna om hur bedragare agerar, kan vi tillsammans minska risken för att bli utsatta.

Bedragarnas metoder varierar. De kan få det att se ut som att de ringer eller mejlar från banken, kända företag eller myndigheter. Var försiktig och uppmärksam. Här har vi samlat råd och tips som minskar risken att du utsätts för bedrägeri och brott.
Minska risken för bedrägeri
via telefonsamtal
- Om samtalet känns obekvämt eller konstigt – lägg på, även om personen påstår att det är bråttom.
- Lämna aldrig ut lösenord, bankuppgifter eller koder till någon okänd.
- Logga aldrig in med ditt BankID på någon annans begäran.
- Ingå inte avtal över telefon utan be om ett skriftligt avtal.
- Var uppmärksam om någon försöker stressa dig att tacka ja till ett erbjudande.
via mejl eller sms
- Klicka inte på länkar från personer eller företag du inte litar på.
- Bedragare försöker få meddelanden och mejl att se ut som de kommer från seriösa personer eller företag. Är du osäker, kontakta avsändaren på eget initiativ.
- Använd starka lösenord med många tecken och variation.
- Återanvänd inte samma lösenord till olika tjänster, särskilt inte dina viktigaste tjänster.
i ditt hem
- Håll ytterdörren låst.
- Släpp bara in personer du känner.
- Yrkespersoner (exempelvis personal från hemvården eller hantverkare) ska kunna legitimera sig vid besök.
- Sätt gärna en lapp innanför din dörr som påminner om att inte lämna ut kort, koder eller värdesaker. Lappen kan även innehålla namn och telefonnummer till en anhörig som du kan ringa till om du känner dig osäker.