Sök stöd för mångfald och inkludering
Helsingborgs stads mål är att fler invånare ska försörja sig själva och känna sig inkluderade i samhället. För att nå dit behöver vi föreningars viktiga resurser, kompetens och nätverk. Därför kan du som förening årligen söka föreningsstöd hos arbetsmarknadsförvaltningen.
Arbetsmarknadsförvaltningen arbetar för att fler helsingborgare ska kunna försörja sig själva. Ett nära samarbete med föreningslivet är ett viktigt komplement till förvaltningens arbete. När vi samarbetar kan vi stimulera mångfald och bidra till att fler människor blir inkluderade och kan delta i samhället.
Uppdraget till föreningslivet är att skapa nya kreativa lösningar som kan bidra till att:
- Bryta isolering.
- Främja språkutveckling.
- Öka invånares nätverk.
- Bidra till stadsdelsutveckling.
Vem kan ansöka om föreningsstöd?
- Alla lokala ideella föreningar som bedriver en icke vinstdrivande verksamhet i Helsingborg kan söka föreningsstöd.
- Studie- och bildningsförbund kan ansöka om minst en lokalförening, som är delaktig i projektet och har en tydlig beskriven roll, finns med i ansökan.
Föreningsstödet ska skapa nytta och värde
- För att beviljas stöd ska föreningens verksamhet utgå från invånarens behov av: att bryta isolering, språkutveckling, entreprenörskap och nätverk samt bidra till stadsdelsutveckling – verksamhet som stöttar invånare att inkluderas i samhället och nå egenförsörjning. Aktiviteterna ska vara tillgängliga för alla invånare, och kan exempelvis vara föreläsningar, workshopar, studiebesök, studiecirklar eller språkcaféer.
- Föreningen ska bedrivas enligt de demokratiska principer som Helsingborgs stad beslutat om samt i enlighet med barnkonventionen. Det innebär att föreningen ska vara medlemsstyrd, ha en demokratiskt vald styrelse, vara registrerad hos Skatteverket och ha ett bankkonto.
- Föreningen ska främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.
Det är inte mängden aktiviteter utan kvaliteten som avgör ett eventuellt föreningsstöd. Därför är det av vikt att föreningen beskriver sin verksamhet och planerade aktiviteter med koppling till riktlinjerna.
Arbetsmarknadsförvaltningen välkomnar föreningar och organisationer att testa och utveckla nya idéer och samarbeten som kan komplettera förvaltningens insatser för att fler invånare ska bli självförsörjande.
Det här ska din ansökan innehålla
- Föreningens namn, organisationsnummer, postgiro/bankkonto kopplat till föreningens organisationsnummer.
- Antagna stadgar, styrelse, revisorer. Protokoll från årsmöte, uppgift om medlemsavgift, revisionsberättelse.
- Dokument som visar att huvudsaklig verksamhet bedrivs i Helsingborg.
- Dokument som visar att föreningen uppfyller de kvalitativa kraven som beslutats i kommunfullmäktige (diarienummer 00405/2019: (föreningen inte är försatt i konkurs eller har skulder hos Kronofogden, värnar om antidiskrimineringsgrunderna, följer FN:s barnkonvention, värnar om mänskliga rättigheter med mera).
- Dokument som visar att ledamöterna går eller har gått stadens utbildning för föreningar.
- Ansökan ska undertecknas av behörig firmatecknare.
Bifoga även gärna:
Ansluten till riksorganisation
Ansökningsperiod
Du kan ansöka om föreningsstöd när du vill. Föreningsstödet beviljas för maximalt ett år åt gången. Det är inte möjligt att ansöka om föreningsstöd retroaktivt.
Så går det till att ansöka digitalt
En förutsättning för att beviljas föreningsstöd är att ansökan är komplett och uppfyller riktlinjerna. Inva-Sam erbjuder praktiskt stöd med ansökan.
Svara på frågorna i frågeformuläret. Till din ansökan ska du bifoga:
- styrelsebeslut som avser ansökan om föreningsstöd
- registreringsbevis (arbetsmarknadsförvaltningen kan hjälpa till med detta)
- årsmötesprotokoll (justerat)
- underlag om firmatecknare
- föreningens stadgar (på svenska)
- organisationsbeskrivning
- verksamhets- och revisionsberättelse
- egen ekonomisk redogörelse och kontoutdrag från banken
- verksamhetsplanering och budgetförslag (vad föreningsstödet söks för)
- medlemsförteckning med kontaktuppgifter (inte personnummer).
Observera! Endast kompletta ansökningar handläggs och bereds för beslut.
Så handlägger vi din ansökan
- Ansökan granskas. Vi hör av oss till dig om du behöver komplettera någon uppgift. Du måste komplettera din ansökan innan beredningsgruppens möte. Möten hålls under april, juni, augusti, oktober och november.
- Beredningsgruppen gör en bedömning och lämnar ett förslag till beslut.
- Ansökan om föreningsstöd hos arbetsmarknadsförvaltningen görs löpande under året och handläggningen av inkomna ansökningar om föreningsstöd sker därför löpande kvartalsvis i beredningsgruppen.
- Föreningsstödet beviljas för ett år åt gången från och med den dagen som ansökan har kommit in till arbetsmarknadsförvaltningen (om inte något annat anges i ansökan).
- Verksamhetschefen fattar beslutet. Beslutet kan inte överklagas.
Vi följer upp det beviljade föreningsstödet
Föreningens aktiviteter kommer att utvärderas för att säkerställa att föreningsstödet används på rätt sätt. Att lämna falska uppgifter kan leda till rättsliga åtgärder samt att föreningen mister sitt föreningsstöd.
Ansök om ekonomiskt stöd för din förening (Rbok)
Behöver du hjälp? Här går vi igenom steg för steg hur din förening ska göra för att ansöka om ekonomiskt stöd.
Inva-Sam är ett stöd för din förening
Inva-Sam (Invandrarföreningarnas Samorganisation) är en paraplyorganisation för Helsingborgs invandrarföreningar och arbetsmarknadsförvaltningens partner. Inva-Sam arbetar på olika sätt för att stödja alla föreningar som vill söka stöd av arbetsmarknadsnämnden. Din förening behöver inte vara medlem i Inva-Sam för att få råd och stöd gällande att söka föreningsstöd.
Din förening kan till exempel få stöd med föreningskunskap, utbildningsinsatser och lokaler. Invånare kan få direkt stöd vid myndighetskontakter, vissa servicefunktioner samt som ingång till olika nätverk.
Inva-Sam kan stödja din förening:
- med att planera, arbeta fram lösningar och söka medel för aktiviteter.
- genom att bistå med kontakter och samarbeten till andra parter.
- som mötesplats att möta invånare och bedriva aktiviteter.
Ta gärna kontakt med Inva-Sam så fort din förening tänkt söka föreningsstöd. Inva-Sam kan ge viktigt, praktiskt stöd under hela processen.
Kontakta Inva-Sam
Adress: Åhusgatan 2
Telefon: 042-21 06 66
E-post: info@inva-sam.se.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.