Mitt barn är placerat hos någon annan

Du som är förälder till ett barn som är placerat i familjehem, jourhem eller på hem för vård och boende (HVB) har rätt att få råd och stöd från oss. Vi vill att du ska känna dig trygg med både vad som händer med ditt barn och i din föräldraroll. Vi dokumenterar ingenting och vi har tystnadsplikt.

Vi kan erbjuda dig

• Information om vilka rättigheter och skyldigheter du har som förälder till ett placerat barn.
  • Hjälp med att gå igenom material om placeringen, som utredning, beslut, umgängesplan och dom från förvaltningsrätt och kammarrätt.
  • Stöd i möten som handlar om ditt barn. Det kan vara att förbereda dig till mötet, vara med under mötet eller följa upp hur mötet gick.
  • Stöd om det är jobbigt när du ska träffa ditt barn.
  • Krisstöd/samtalsstöd när ditt barn blir placerat samt under placeringstiden.

Professionellt stöd via Fritt föräldrastöd

Vi erbjuder dig professionellt stöd av en person med lång och bred erfarenhet av socialt arbete av barn i åldrarna 0-18 år genom vår verksamhet Fritt föräldrastöd. Kontakten med Fritt föräldrastöd är kostnadsfritt.

Kontakt

Mejla frittstod@helsingborg.se eller ring 042-10 64 65. Du kan också ringa Helsingborg kontaktcenter på 042-10 50 00 och be dem koppla dig.