Stötta någon genom att bli kontaktperson

Att vara kontaktperson innebär regelbundna träffar med en person som till följd av en funktionsnedsättning upplever isolering och ensamhet. Uppdraget kräver ingen professionell kompetens eller särskild utbildning eftersom det anpassas efter personens behov.

Har du frågor om vad det innebär att vara ledsagare kan du höra av dig till vård- och omsorgsförvaltningen via mejl: uppdragsenheten@helsingborg.se eller ringa till Helsingborg Kontaktcenter på telefon 042-10 50 00, så blir du hänvisad till rätt person.

Ta ett uppdrag som kontaktperson redan idag!

Gör en intresseanmälan för att ta ett uppdrag som kontaktperson genom att fylla i nedanstående formulär.

För att bli kontaktperson krävs även ett utdrag ur polisens belastningsregister som du själv beställer via polisens webbplats. Dessutom görs en kontroll i socialregistret.

Vid handläggningen av ditt ärende registrerar och behandlar vi dina uppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR).

Innan du får ett uppdrag hos oss, kommer vi även göra en kontroll av medborgarskap. Du kommer vid intervjutillfället därför behöva uppvisa pass, nationellt ID-kort eller personbevis. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du även styrka ett giltigt arbetstillstånd eller att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd enligt Utlänningsförordningen 6 kapitlet §13a.