Anmäl din förening till Vårstädningen 2025

Nu är det dags att anmäla din förening till Vårstädningen 2025. Här får du information om hur du gör, var du hämtar sopsäckar, vad du gör med skräpet och hur du får ersättning.
Föreningsstädningen vänder sig till alla föreningar som är registrerade i Helsingborgs stad. I år har vi beredskap för att hämta ert skräp i anslutning till tre helger: 26-27 april, 3-4 maj och 10-11 maj. Som tack för er insats får ni 200 kronor i ersättning per person som deltar och är i åldern 5 – 20 år. Ni kan få ersättning för upp till 100 deltagare.
Anmäl er förening här senast tisdag 22 april.
Ni redovisar med gruppbild på skräpplockarna
Föreningsstädningen vänder sig till alla föreningar som är registrerade i Helsingborgs stad. Ni redovisar er insats genom att skicka in bilder på alla deltagare. Inga namnlistor behövs. Läs mer under rubriken ”Hur fungerar ersättningen till vår förening?” nedan. Har föreningen personer med skyddad identitet kan de delta med ryggen vänd mot kameran på bilden.
Vanliga frågor om föreningsstädningen
När kan vi städa?
I år har vi beredskap för att hämta ert skräp i anslutning till tre helger: 26-27 april, 3-4 maj, 10-11 maj.
Var får vi städa?
Ni väljer själva vilket område ni vill städa. Det kan vara nära er egen föreningslokal eller ett område där ni själva upplevt behovet av uppfräschning. Vill ni ha hjälp att välja område, kryssa för detta i er anmälan. OBS! Ni underlättar för oss om ni beskriver området noggrant när ni anmäler er, även om ni städat samma område tidigare.
Var och när hämtar vi sopsäckar och annan utrustning?
Efter att du har anmält din förening kan du från och med måndag 14 april hämta säckar och annan utrustning för städning. Ni hämtar säckarna i stadsbyggnadsförvaltningens reception på Järnvägsgatan 22. Öppettider: vardagar klockan 8.00-16.30. Skärtorsdag 17 april klockan 8.00-12.00.
Vad ska vi göra med skräpet?
Har ni en egen sopstation – ange då denna adress och ställ ihopsamlat skräp i nära anslutning. Tänk på att inte hindra för ordinarie tömningar.
Om ni saknar ordinarie sopstation – välj en lättillgänglig plats, som en sopbil lätt kan hitta och komma åt. Förklara tydligt platsen med gatuadress och exakt placering, till exempel ”Bonnarpsstigen 211, vänster om entrén till klubbstugan”. OBS! Ni underlättar för oss om ni beskriver området noggrant när ni anmäler er, även om ni städat samma område tidigare.
Tänk på att säckarna inte ska innehålla grenar, sten eller annat som tillhör naturen. Miljöfarligt avfall som batterier placeras väl synligt bredvid säckarna.
Hur fungerar ersättningen till vår förening?
- För att få ersättning skickar ni in en gruppbild på samtliga deltagare. (Se exempelbilder längre ned.)
- Deltagarna ska vara medlemmar i din förening och i åldern 5-20 år.
- Ersättningen är 200 kronor per person för cirka 3 timmars aktivitet.
- Ni kan få ersättning för upp till 100 deltagare.
Faktura skickas elektroniskt genom systemet Pagero. Så här gör du:
- Gå till Pageros webbplats. Här finns även telefonnummer om du behöver hjälp.
- Välj länken FREE WEB PORTAL och registrera din förening med kontaktuppgift och organisationsnummer.
- Du får sedan en bekräftelse via e-post som du ska bekräfta.
- Gör en faktura, fyll i referensnummer ”CERE1000”och skriv att det avser ”Vårstädning 2025 och antalet artiklar/personer och pris per styck 200 kr”.
- Skicka in fakturan via systemet.
För att vi ska behandla fakturan så ska gruppbilder på samtliga fakturerade deltagare tillsammans med årets skräpplockningssäck skickas in. Vi ersätter endast det antalet deltagare som syns på gruppbilden. Bilden/bilderna ska vara tagna vid skräpplockningstillfället. Bifoga bilden/bilderna i ett mejl till ilovehbg@helsingborg.se eller skicka med post till
Helsingborgs stad
Stadsbyggnadsförvaltningen
I love Hbg
251 89 Helsingborg
OBS! Tänk på att bilderna kan komma att publiceras på webben och i sociala medier, så var noga med att ange om bilderna inte får publiceras.
En förening kan arrangera flera skräpplockningsaktiviteter men en medlem kan bara få ersättning för ett tillfälle.
Så här kan din bild se ut:
Därför deltar föreningslivet i vårstädningen
Varje vår är Helsingborgs föreningar på plats runt om i Helsingborg för att göra staden ren och lära sig ta ansvar och känna ägandeskap för sitt närområde. Somaliland ungdomsförening och Stattena IF är två av föreningarna som brukar vara med. Här berättar de mer om varför:
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.