Information om vårstädningen för föreningar

Barn som plockar skräp i I Love Hbg:s föreningsstädning.

Föreningsstädningen vänder sig till alla föreningar som är registrerade i Helsingborgs stad. Här får du information om hur du anmäler dig, var du hämtar sopsäckar, vad du gör med skräpet och hur du får ersättning.

Som tack för er insats får ni 200 kronor i ersättning per person som deltar och är i åldern 5-20 år. Ni kan få ersättning för upp till 100 deltagare.

Anmälan till årets vårstädning öppnar normalt i början av året.

Därför deltar föreningslivet i vårstädningen

Varje vår är Helsingborgs föreningar på plats runt om i Helsingborg för att göra staden ren och lära sig ta ansvar och känna ägandeskap för sitt närområde. Somaliland ungdomsförening och Stattena IF är två av föreningarna som brukar vara med. Här berättar de mer om varför:

Dahir och barn och ungdomar i Somaliland UF. Dahir och barn och ungdomar i Somaliland UF. Dahir och barn och ungdomar i Somaliland UF. Dahir och barn och ungdomar i Somaliland UF.

”Det är min skyldighet att göra vad jag kan för att hålla min stad ren”

Dahir är sekreterare i Somaliland ungdomsförening sedan 2002. För honom är det självklart att hålla staden som han lever och verkar i ren och fin.

Kevin och barn och ungdomar i Stattena IF. Kevin och barn och ungdomar i Stattena IF. Kevin och barn och ungdomar i Stattena IF. Kevin och barn och ungdomar i Stattena IF.

”Alla våra barn- och ungdomslag städar. Från femåriga knattar till 19-åriga juniorer”

Kevin är engagerad i fotbollsklubben Stattena sedan sju år tillbaka. Varje år har han varit aktiv i I love Hbg:s vårstädning. Under tre veckor städar hela klubben ett stort område på Olympia, från grusparkeringen vid klubbhuset och bort till ishallen.

Ni redovisar med gruppbild på skräpplockarna

Föreningsstädningen vänder sig till alla föreningar som är registrerade i Helsingborgs stad. Ni redovisar er insats genom att skicka in bilder på alla deltagare. Inga namnlistor behövs. Läs mer under rubriken ”Hur fungerar ersättningen till vår förening?” nedan. Har föreningen personer med skyddad identitet kan de delta med ryggen vänd mot kameran på bilden.

Vanliga frågor om föreningsstädningen

När kan vi städa?

Vårstädningen brukar äga rum under tre till fyra helger under våren. 2024 hade vi beredskap för att hämta ert skräp i anslutning till tre helger: 20-21 april, 27-28 april samt 4-5 maj.

Var får vi städa?

Ni väljer själva vilket område ni vill städa. Det kan vara nära er egen föreningslokal eller ett område där ni själva upplevt behovet av uppfräschning. Vill ni ha hjälp att välja område, kryssa för detta i er anmälan. OBS! Ni underlättar för oss om ni beskriver området noggrant när ni anmäler er, även om ni städat samma område tidigare.

Var och när hämtar vi sopsäckar och annan utrustning?

Efter att du har anmält din förening kan du från ett visst datum hämta säckar och annan utrustning för städning. Ni hämtar säckarna i stadsbyggnadsförvaltningens reception på Järnvägsgatan 22.

Vad ska vi göra med skräpet?

Har ni en egen sopstation – ange då denna adress och ställ ihopsamlat skräp i nära anslutning. Tänk på att inte hindra för ordinarie tömningar.

Om ni saknar ordinarie sopstation – välj en lättillgänglig plats, som en sopbil lätt kan hitta och komma åt. Förklara tydligt platsen med gatuadress och exakt placering, till exempel ”Bonnarpsstigen 211, vänster om entrén till klubbstugan”. OBS! Ni underlättar för oss om ni beskriver området noggrant när ni anmäler er, även om ni städat samma område tidigare.

Tänk på att säckarna inte ska innehålla grenar, sten eller annat som tillhör naturen. Miljöfarligt avfall som batterier placeras väl synligt bredvid säckarna.

Hur fungerar ersättningen till vår förening?

  • För att få ersättning skickar ni in en gruppbild på samtliga deltagare. (Se exempelbilder längre ned.)
  • Deltagarna ska vara medlemmar i din förening och i åldern 5-20 år.
  • Ersättningen är 200 kronor per person för cirka 3 timmars aktivitet.
  • Ni kan få ersättning för upp till 100 deltagare.

Faktura skickas elektroniskt genom systemet Pagero. Så här gör du:

  • Gå till Pageros webbplats. Här finns även telefonnummer om du behöver hjälp.
  • Välj länken FREE WEB PORTAL och registrera din förening med kontaktuppgift och organisationsnummer.
  • Du får sedan en bekräftelse via e-post som du ska bekräfta.
  • Gör en faktura, fyll i referensnummer ”OlPa1001”och skriv att det avser ”Vårstädning 2024 och antalet artiklar/personer och pris per styck 200 kr”.
  • Skicka in fakturan via systemet.

För att vi ska behandla fakturan så ska gruppbilder på samtliga fakturerade deltagare tillsammans med årets skräpplockningssäck skickas in. Vi ersätter endast det antalet deltagare som syns på gruppbilden. Bilden/bilderna ska vara tagna vid skräpplockningstillfället. Bifoga bilden/bilderna i ett mejl till ilovehbg@helsingborg.se eller skicka med post till

Helsingborgs stad
Stadsbyggnadsförvaltningen
I love Hbg
251 89 Helsingborg

OBS! Tänk på att bilderna kan komma att publiceras på webben och i sociala medier, så var noga med att ange om bilderna inte får publiceras.

En förening kan arrangera flera skräpplockningsaktiviteter men en medlem kan bara få ersättning för ett tillfälle.

Så här kan din bild se ut:


Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.