Det är fel på min elmätare. Vad gör jag?

Om du upptäcker ökat antal kilowattimmar på din faktura och misstänker att din elmätare är sönder, är det bra att känna till att det är väldigt ovanligt att mätaren visar fel. Mätaren kan testas och om det är något fel, brukar användningen justeras retroaktivt. Men är inget fel får du själv bekosta kontrollen av mätaren. Hör med ditt elnätsbolag om vad som gäller.

Det har även förekommit att äldre typer av elmätare har blivit ”glädjemätare”, det vill säga visat för lite. När då en ny mätare som mäter rätt installeras, blir följden en dyrare faktura.

Det du själv bör göra innan du går vidare och kontrollerar mätaren, är att ta reda på när förändringen skedde och jämföra med tidigare år. Ta höjd för förändringar som skett och leta likt en detektiv efter energitjuven.

Som hjälp kan du behöva mäta för att veta var energin tar vägen. Många prylar kan mätas med hjälp av en energimätare, men förbrukningsstatistiken du har hos ditt nätbolag via dina kundsidor är bästa stället att börja.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 - 17.00

Torsdag: 08.00 - 18.00

Fredag: 08.00 - 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.