Vatten och avlopp

Nordvästra Skånes vatten och avlopp, NSVA, sköter den kommunala vatten- och avloppsverksamheten i Helsingborg. Det är till exempel till NSVA du anmäler vattenläckor.

Kommunerna Bjuv, Båstad, Helsingborg, Landskrona, Svalöv och Åstorp äger NSVA tillsammans.

Kundservice för felanmälan och frågor

Om du har kund- eller fakturafrågor, vill göra en felanmälan om till exempel vattenläckor eller har andra funderingar kring vatten och avlopp ska du vända dig till NSVA på telefon 010-490 97 00, e-post kundservice@nsva.se eller via webbplatsen nsva.se. Du kan göra akuta felanmälningar dygnet runt.

Felanmälan om igentäppta eller trasiga dagvattenbrunnar gör du i första hand till Helsingborg kontaktcenter, 042-10 50 00. På NSVA:s webbplats kan du läsa mer om olika sorters gatubrunnar.

Driftinformation och vattenläckor

Du får information om driftstörningar i form av vattenläckor, planerat underhållsarbete, vattenavstängningar med mera på nsva.se, som uppdateras dygnet runt.

VA-faktura från NSVA

Sedan 2015 fakturerar NSVA på uppdrag av Helsingborgs stad dina avgifter för vatten och avlopp. Tidigare har Öresundskraft samfakturerat VA-avgifterna med energifakturan. Du hittar information om priser och avgifter (VA-taxan) på NSVA:s webbplats.

question_answer Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — En väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor.

Öppettider

  • Måndag-onsdag 08:00-17:00
  • Torsdag 08:00-18:00
  • Fredag 08:00-17:00
Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare

Starta chatt chevron_right

Mejla

Få svar inom 24 timmar kontaktcenter@helsingborg.se

Skicka mejl chevron_right

Besök

På grund av covid-19 har vår lokal på Stortorget 17 stängt för besök

Visa karta chevron_right

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00

Ring chevron_right