Välj giftfritt

Varje dag omges du av tiotusentals olika kemiska produkter och ämnen. De finns i allt ifrån läkemedel, tvätt- och rengöringsmedel till kläder och datorer. En del kemikalier är ofarliga, men andra kan framkalla allergi eller andra reaktioner. Som konsument har du rätt att få veta vilka kemikalier en produkt innehåller.

Ofta används kemikalier för att ge en produkt vissa egenskaper, till exempel att göra en produkt antibakteriell det vill säga bakteriedödande eller för att göra ett tyg vattenavstötande.

Några exempel på farliga kemikalier i varor:

  • Mjukgörande ftalater i plastleksaker och andra plastprodukter.
  • Flamskyddsmedel i elektronik och textilier för att de ska vara mer brandsäkra.
  • Kadmium och bly i smycken och knappar.
  • Krom i skor och andra skinnvaror.
  • Högfluorerade ämnen i textilier för att de ska vara vatten- och smutsavvisande.
  • Antibakteriella ämnen i sportkläder och skor för att motverka dålig lukt.

Hur vet jag om en vara innehåller farliga kemikalier?

Det finns inga regler som säger att varor måste märkas om de innehåller farliga kemikalier. Det är företaget som säljer varan som har ansvaret för att produkten är säker för hälsan och miljön. Som konsument har du dock rätt att få veta produktens kemikalieinnehåll. EU har en så kallad kandidatlista över särskilt farliga kemikalier. Som konsument har du rätt att få veta om en vara innehåller mer än 0,1 viktprocent av dessa kemikalier. Så våga fråga och använd din möjlighet att påverka som konsument! Svar ska du få inom 45 dagar.

Vad gör jag om jag fått besvär av en vara?

Om du till exempel blivit allergisk eller överkänslig och misstänker att det är en reaktion på kemikalier ska du meddela affären där du köpt varan. Det är företagen som är ansvariga för att deras varor inte skadar människors hälsa eller miljön. Myndigheternas roll är att kontrollera att företagen tar sitt ansvar.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.