Bluffakturor

Du är inte skyldig att betala en faktura för något du inte har beställt. Du får i så fall bestrida, alltså protestera mot, fakturan.

Du bestrider fakturan till det företag som har skickat fakturan. Att bestrida fakturan betyder att du berättar för företaget att du inte kommer att betala fakturan. Det är viktigt att du skriver varför du bestrider fakturan.

Du bör bestrida fakturan per mejl. Om du inte har möjlighet att skicka mejl, kan du bestrida fakturan per brev, gärna rekommenderat. Spara en kopia av mejlet eller brevet och kvittens för försändelsen. Detta är viktigt för att du i ett senare läge ska kunna visa att du har bestridit fakturan.

Att strunta i att betala är inte samma sak som att bestrida, utan det krävs att du aktivt meddelar företaget att du inte accepterar deras krav och varför.

Om du får inkassokrav eller ett betalningsföreläggande från Kronofogdemyndigheten får du bestrida även dessa. Det är även i detta fall viktigt att du bestrider kraven skriftligen, tex. per mejl eller brev, och att du förklarar varför du bestrider.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 - 17.00

Torsdag: 08.00 - 18.00

Fredag: 08.00 - 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.