Vad gäller om det blir problem med en paketresa?

Ändrar researrangören i resans innehåll före avresan kan du som resenär ha rätt till avbokning eller ersättning om vissa villkor är uppfyllda.

Stämmer inte resan med avtalet eller med reklamen kan du ha rätt att få ersättning från researrangören. Det kan bli fråga om prisavdrag, annan kompensation och ersättning för eventuella merkostnader för dig. Om du är missnöjd med något behöver du klaga direkt på plats. Får du inget gehör på plats så kontakta researrangören hemma i Sverige. Researrangören måste få en chans att ställa felet tillrätta annars riskerar du att förlora dina rättigheter.

Skulle resan bli avbruten eller inställd på grund av att researrangören går i konkurs så finns det inte längre något företag att vända sig mot. Det du då kan göra är att ansöka om ersättning från Resegarantinämnden.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 - 17.00

Torsdag: 08.00 - 18.00

Fredag: 08.00 - 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.