Vad gäller om semesterboendet är överbokat eller dubbelbokat?

Om boendet inte är tillgängligt enligt avtalet kan du klaga. Det är viktigt att klaga till företaget omedelbart på plats på resmålet.
Får du inte gehör av personalen på plats så kontakta omgående företaget hemma i Sverige. Företaget har rätt att få en chans att ordna ett likvärdigt avtalsenligt boende. Om du väntar med att klaga kan du förlora dina rättigheter.

Du kan kompenseras med prisavdrag exempelvis om du får ett sämre rum eller inte kan nyttja det avtalade boendet under hela den avtalade tiden.

Om du inte kan få ett annat likvärdigt rum inom en rimlig tid kan du häva avtalet och kräva pengarna tillbaka. Du kan också ha rätt till ersättning för merkostnader, exempelvis mellanskillnaden i pris om du tvingas köpa ett dyrare boende.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.