Vad gör jag om mitt bagage försenas, skadas eller försvinner?

För incheckat bagage ansvarar flygbolaget som du har köpt din biljett av. Vid försening, skada på eller förlust av bagaget har du rätt till ersättning från det bolag som utför transporten eller, om det är en paketresa, din researrangör.

Dessa regler finns i Montrealkonventionen som gäller i hela världen i de länder som är anslutna till den.

Blir bagaget försenat eller kommer fram skadat måste du omedelbart anmäla det i bagageutlämningen på flygplatsen. Du ska begära att få en så kallad PIR-rapport (Property Irregularity Report) som är ditt bevis på att du gjort en anmälan om skada, försening eller förlust. Merkostnader under väntetiden, exempelvis för kläder och hygienartiklar, kan du ha rätt att få ersättning för.

Du ska inte behöva vänta längre än 21 dagar på ditt bagage. Dyker inte bagaget upp inom den tiden eller om flygbolaget erkänner att bagaget är försvunnet så har du rätt till ersättning för dess värde.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 - 17.00

Torsdag: 08.00 - 18.00

Fredag: 08.00 - 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.