E-handel och telefonförsäljning
När du handlar varor via internet, postorder, teve eller av en hem- eller telefonförsäljare, ingår du ett distansavtal.
För sådana avtal gäller Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL). Lagen ger dig rätt att ångra köpet inom 14 dagar, med vissa undantag. Läs mer på hallakonsument.se.
Ångerrätt vid köp via internet
När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lag rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige. Om du handlar något från ett annat EU-land har du också ångerrätt, men ångerfristen kan då vara kortare än 14 dagar. Läs mer på Konsument Europas webbplats.
Telefonförsäljning
Om du blir uppringd av en telefonförsäljare krävs det att du skriftligen bekräftar erbjudandet. Har du enbart tackat ja muntligen är det inget giltigt avtal. Du behöver bara betala för varor eller tjänster om du har gjort en skriftlig bekräftelse. En skriftlig bekräftelse kan göras via till exempel brev, sms eller e-post. Tänk på att inte bekräfta skriftligen under samtalet, vänta tills samtalet är avslutat.
Vilka skatteregler gäller när man handlar på internet?
Skatteverket har en hel del information om allt som rör skatter och moms när det gäller handel över internet. Både för privatpersoner och företag. Läs mer på Skatteverkets webbplats.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.