Missnöjd med resa

Olika regler gäller och ditt skydd ser olika ut om du reser på egen hand eller med en researrangör. Oavsett din situation så behöver du klaga skriftligen per mejl omedelbart på plats.

Researrangören eller transportören måste få chans att ställa felet tillrätta. Tänk på att dokumentera felet med foto, film eller ljudinspelning. Spara kvitton och andra underlag på dina utlägg. Om du vill klaga eller begära ersättning för kostnader är det du som behöver kunna bevisa att du hade anledning att klaga.

Paketresor

En paketresa innebär ett arrangemang där olika tjänster, exempelvis resa och övernattning, evenemangsbiljetter eller hyrbil säljs som ett paket av ett eller flera företag. Arrangemanget måste innehålla en övernattning eller vara i minst 24 timmar. Paketreselagen och företagets resevillkor talar om vad som gäller för dig som resenär. Researrangören måste före ditt köp på ett klart och tydligt sätt lämna dig utförlig information om vad du behöver tänka på inför resan, vilka villkor som gäller och om du avbeställer eller om ändringar görs i resans pris eller innehåll.

Flyg

Om du bara köper en biljett till en flygavgång kallas det en reguljär resa. Då har du andra rättigheter än vid en paketresa. Dessa rättigheter finns i en EU-förordning och i ett internationellt regelverk som kallas Montrealkonventionen. EU-förordningen gäller när du reser från en medlemsstat, eller med ett flygbolag som är registrerat i någon medlemsstat. Förordningen gäller även i Norge, Island, Schweiz och i vissa fall i Storbritannien.  Montrealkonventionen gäller i alla länder i världen som har undertecknat den.

Tåg, buss eller båt

Även med dessa färdmedel kallas det en reguljär resa om du bara köper en biljett till en resa. Då har du andra rättigheter än vid en paketresa. Dessa rättigheter finns i olika EU-förordningar beroende på vilket färdmedel du använder. Har du problem i samband med en sådan resa är du välkommen att kontakta oss på Konsument Helsingborg.

Reseförsäkring och avbeställningsskydd

Din vanliga hemförsäkring innehåller ofta ett reseskydd. Skyddet varar oftast  i 45 dagar men kan vara längre. Ska du vara borta länge tid kan du behöva köpa en förlängning före avresan. Var noga med att kontrollera vad din försäkring omfattar. Kontrollera både vad som ersätts och hur länge skyddet varar. Reseförsäkringen lämnar oftast ersättning när:

  • Du måste avbryta resan på grund av egen eller en närståendes sjukdom eller olycksfall.
  • Du måste söka sjukvård på grund av en olycka.
  • Du blir bestulen på ditt bagage.
  • Ditt bagage försvinner.
  • Det uppstår förseningar under resan.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.