Varor och tjänster köpta på distans
När du handlar en vara eller en tjänst via internet, av en telefonförsäljare eller av en försäljare som kommer hem till dig, ingår du ett distansavtal.
Vid distansavtal har du som huvudregel 14 dagar på dig att ångra köpet, så kallat ångerrätt. Det finns vissa varor som är undantagna från ångerrätten. Det innebär att du inte har ångerrätt när du köper exempelvis
- hygienartiklar där förseglingen är bruten
- varor som är specialtillverkade efter din beskrivning
- resor och hotellvistelser
- spel och lotterier.
Tips inför e-handel
Innan du handlar på internet finns det några saker som är bra att ha koll på innan du handlar:
- Vem är säljare?
Flera hemsidor är idag så kallade marknadsplatser. Det innebär att hemsidan tillhandahålls av ett företag, medan själva varan säljs av ett annat företag som kan finnas i eller utanför EU. Ta därför reda på vem du handlar av, innan du klickar på beställ, så att du vet vilket företag du ska vända dig till om det skulle bli problem med din vara.
- Finns det kontaktuppgifter?
Ta reda på vad företaget har för kontaktuppgifter, så att du vet om och hur du kan nå dem. Uppgifter som bör finnas med är telefonnummer, adress, mejladress och organisationsnummer.
Särskilt om dropshipping
Dropshipping är en affärsmodell där företag som använder sig av upplägget, säljer varor på nätet utan att ha ett eget lager. Varorna skickas istället direkt från leverantören, inte sällan baserad utanför EU. Dropshipping är i sig inte olagligt, men det kan vålla stora bekymmer för dig som konsument.
För att ta reda på om det rör sig om dropshipping bör du vara uppmärksam på:
- Översättningen
Utmärkande för hemsidor med droppshippingupplägg är att språket som används är svenska, men där man kan se tydliga brister i översättningen.
- Avtalsvillkoren
Det säkraste sättet att ta reda på om det rör sig om dropshipping är att läsa i avtalsvillkoren som brukar finnas längst ner på hemsidan. Där kan det till exempel stå att företaget finns i Nederländerna men att varan levereras från Kina. Då kan du vara säker på att det rör sig om dropshipping. Ta alltid för vana att läsa de allmänna villkoren!
Skriftlighetskrav vid telefonförsäljning
Att bli uppringd av en telefonförsäljare innebär för de flesta ett överraskningsmoment. Därför har konsumenten getts ett visst utrymme att fundera på, och överväga sitt beslut om att ingå avtal eller inte. Enligt lagen behöver du därför bekräfta försäljarens erbjudande skriftligen efter samtalet, för att avtalet ska vara giltigt. Har du enbart tackat ja muntligen finns det inget giltigt avtal. Följande kan vara en skriftlig bekräftelse:
- signering med bank-ID
- att du kickar dig vidare genom en länk i ett SMS, svarar med ”ok” eller liknande fras
- e-post
- pappersavtal som skickas hem till dig med brev
Hittar du inte det du söker?
Du som bor i kommunerna Helsingborg, Klippan, Perstorp eller Örkelljunga kan få gratis och oberoende konsumentrådgivning av kommunens konsumentrådgivare. Vi ger dig individuella råd utifrån just din situation. Sök efter kommunal konsumentvägledning i en annan kommun på Hallå konsument.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.