Varor och tjänster köpta på distans

När du handlar en vara eller en tjänst via internet, av en telefonförsäljare eller av en försäljare som kommer hem till dig, ingår du ett distansavtal.

Vid distansavtal har du som huvudregel 14 dagar på dig att ångra köpet, så kallat ångerrätt. Det finns vissa varor som är undantagna från ångerrätten. Det innebär att du inte har ångerrätt när du köper exempelvis

  • hygienartiklar där förseglingen är bruten
  • varor som är specialtillverkade efter din beskrivning
  • resor och hotellvistelser
  • spel och lotterier.

Tips inför e-handel

Innan du handlar på internet finns det några saker som är bra att ha koll på innan du handlar:

  • Vem är säljare?

Flera hemsidor är idag så kallade marknadsplatser. Det innebär att hemsidan tillhandahålls av ett företag, medan själva varan säljs av ett annat företag som kan finnas i eller utanför EU. Ta därför reda på vem du handlar av, innan du klickar på beställ, så att du vet vilket företag du ska vända dig till om det skulle bli problem med din vara.

  • Finns det kontaktuppgifter?

Ta reda på vad företaget har för kontaktuppgifter, så att du vet om och hur du kan nå dem. Uppgifter som bör finnas med är telefonnummer, adress, mejladress och organisationsnummer.

Särskilt om dropshipping

Dropshipping är en affärsmodell där företag som använder sig av upplägget, säljer varor på nätet utan att ha ett eget lager. Varorna skickas istället direkt från leverantören, inte sällan baserad utanför EU. Dropshipping är i sig inte olagligt, men det kan vålla stora bekymmer för dig som konsument.

För att ta reda på om det rör sig om dropshipping bör du vara uppmärksam på:

  • Översättningen

Utmärkande för hemsidor med droppshippingupplägg är att språket som används är svenska, men där man kan se tydliga brister i översättningen.

  • Avtalsvillkoren

Det säkraste sättet att ta reda på om det rör sig om dropshipping är att läsa i avtalsvillkoren som brukar finnas längst ner på hemsidan. Där kan det till exempel stå att företaget finns i Nederländerna men att varan levereras från Kina. Då kan du vara säker på att det rör sig om dropshipping. Ta alltid för vana att läsa de allmänna villkoren!

Skriftlighetskrav vid telefonförsäljning

Att bli uppringd av en telefonförsäljare innebär för de flesta ett överraskningsmoment. Därför har konsumenten getts ett visst utrymme att fundera på, och överväga sitt beslut om att ingå avtal eller inte. Enligt lagen behöver du därför bekräfta försäljarens erbjudande skriftligen efter samtalet, för att avtalet ska vara giltigt. Har du enbart tackat ja muntligen finns det inget giltigt avtal. Följande kan vara en skriftlig bekräftelse:

  • signering med bank-ID
  • att du kickar dig vidare genom en länk i ett SMS, svarar med ”ok” eller liknande fras
  • e-post
  • pappersavtal som skickas hem till dig med brev

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 - 17.00

Torsdag: 08.00 - 18.00

Fredag: 08.00 - 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.