Busskort grundskolan

Med skolbiljetten (skolkort/busskort) kan grundskoleeleven åka med vanlig, allmän kollektivtrafik. Kortet skickas ut automatiskt till elever i årskurs 4 – 9 som har rätt till det. Du måste ansöka om skolbiljett för elev i förskoleklass samt årskurs 1 till 3.

De krav som gäller för att en elev i grundskolan ska få en skolbiljett är:

Mer information om skolbiljetten finns på Skånetrafikens webbplats.

Spara ditt busskort

Spara ditt busskort om du ska fortsätta dina studier.

Har du haft skol-busskort tidigare flyttas den nya biljetten automatiskt över till ditt gamla kort. Det är därför viktigt att du sparar ditt busskort trots att läsåret är slut.

Här får du information om hur du gör om du förlorar din skolbiljett.

Flytta din biljett från reskort till appen

Du som har ett mobilt Bank-ID kan sedan slutet av oktober 2023 flytta din skolbiljett till Skånetrafikens app om du vill. Med biljetten i appen slipper du strul med borttappade kort, får möjlighet att söka resa och få trafikinformation på en och samma plats.

På Skånetrafikens webbplats finns information om hur du flyttar din biljett.

Så får du din skolbiljett

Skolbiljetten skickas automatiskt till årskurs 4 till 9

Skolbiljetten för resor till och från grundskolan skickas ut automatiskt till elever i årskurs 4 – 9 som har rätt till det med mer information om hur det fungerar. Skolbiljetten skickas ut några dagar innan höstterminen börjar. Har du inte har fått kortet några dagar efter skolstarten kontaktar du oss via Helsingborg kontaktcenter.

På Skånetrafikens webbplats finns information om vad som gäller på tåg och bussar om du ännu inte fått ditt kort.

Du måste ansöka om skolbiljett för elever i förskoleklass samt årskurs 1 till 3

Elever i förskoleklass samt årskurs 1 – 3 som har rätt till skolbiljett måste ansöka om det. Det gör du enklast via e-tjänsten ”Skolkort för grundskola och gymnasium”.

Så gör du om du förlorar din skolbiljett

Om du tappar din skolbiljett, blir bestulen eller på något annat sätt blir av med ditt kort kan du få ett nytt mot en avgift. Det gäller även om ditt kort avmagnetiserats/gått sönder. Det gamla kortet spärras. Här får du information om hur du gör och vad det kostar.

Frågor om resor med skolbiljett?

Har du frågor om skolbiljett för resor med kollektivtrafiken kontaktar du oss via Helsingborg kontaktcenter.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 - 17.00

Torsdag: 08.00 - 18.00

Fredag: 08.00 - 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.