Tallriksmodellen

Tallriksmodellen visar hur du på ett enkelt sätt kan få en bra balans mellan olika livsmedel när du komponerar en måltid. Tallrikens delar består av frukt och grönt, kolhydrater och protein.

Frukt och grönsaker

Grönsaker och rotfrukter innehåller både mycket vitaminer, mineralämnen och fibrer. I tallriksmodellen ska delen frukt och grönt gärna fylla halva tallriken.

Kolhydrater

En stor del av tallriken fylls med potatis, pasta eller gryn som ris, bulgur, mathavre och matkorn. Kolhydrater ger mättnadskänsla och ork. De ger dessutom hjärnan och musklerna bra näring och energi

Protein

Den minsta delen på tallriken är avsedd för baljväxter (som bönor och ärtor), ägg, fisk eller kött.

Proteiner  behövs varje dag och bygger upp kroppens celler.

Läs mer om tallriksmodellen på Livsmedelsverkets sida.

question_answer Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — En väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor.

Öppettider

  • Måndag-onsdag 08:00-17:00
  • Torsdag 08:00-18:00
  • Fredag 08:00-17:00
Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare

Starta chatt chevron_right

Mejla

Få svar inom 24 timmar kontaktcenter@helsingborg.se

Skicka mejl chevron_right

Besök

På grund av covid-19 har vår lokal på Stortorget 17 stängt för besök

Visa karta chevron_right

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00

Ring chevron_right