Helsingborgs, Sveriges och Ukrainas flaggor vajar framför Rådhuset Helsingborgs, Sveriges och Ukrainas flaggor vajar framför Rådhuset Helsingborgs, Sveriges och Ukrainas flaggor vajar framför Rådhuset Helsingborgs, Sveriges och Ukrainas flaggor vajar framför Rådhuset Helsingborgs, Sveriges och Ukrainas flaggor vajar framför Rådhuset Helsingborgs, Sveriges och Ukrainas flaggor vajar framför Rådhuset

Stadens beredskap

Helsingborgs stad har ett stort ansvar för att skydda sina invånare vid allvarliga händelser. Därför har staden både planer och utrustning i beredskap. Men vid en kris ska staden framför allt fortsätta sköta de uppgifter som den sköter i vanliga fall.

Vad är stadens ansvar vid en kris?

Helsingborgs stad har tre särskilda ansvar vid en kris. De är reglerade i lag och ser likadana ut i alla svenska kommuner.

Det här är stadens ansvar vid en kris:

Fortsätta sköta kommunal verksamhet

Helsingborgs stad ska se till att den kommunala verksamheten fortsätter fungera vid kris. Det gäller till exempel förskola, skola, äldreomsorg, dricksvatten och sophämtning.

Samordna

Flera myndigheter och aktörer behöver hjälpa till vid en kris. Helsingborgs stad ansvarar för att alla insatser som görs inom kommunens gränser samordnas. Staden ansvarar också för att samordna informationen till allmänheten.

Analysera och förebygga

Helsingborgs stad ska analysera risker som kan leda till stora påfrestningar på samhället, till exempel olyckor, utsläpp, pandemier och klimatpåverkan. Syftet är att förebygga och att hantera allvarliga händelser på ett bra sätt.

Hur ser stadens krisorganisation ut?

Det är viktigt att Helsingborgs stad agerar snabbt och effektivt vid en kris. Därför finns det en särskild krisorganisation som kan aktiveras vid allvarliga händelser.

Krisorganisationen består av flera delar, som kan aktiveras beroende på hur allvarlig och omfattande krisen är:

Krisledningsnämnden

Krisledningsnämnden leds av kommunstyrelsens ordförande. Den kan skynda på den politiska beslutsprocessen genom att ta över ansvar från andra nämnder och styrelser.

Läs mer om krisledningsnämnden

Den centrala krisorganisationen

Stadens centrala krisorganisation leds av stadsdirektören. Den består av en krisledning samt ämnes- och sakkunniga tjänstemän. Den samordnar stadens insatser och kan ge stöd åt förvaltningar och kommunala bolag.

De lokala krisorganisationerna

Stadens förvaltningar och bolag har egna krisorganisationer. De aktiveras vid allvarliga verksamhetsstörningar och vid samhällsstörningar som kräver särskild ledning.

Nödtelefoner

Från stadens nödtelefoner kan du ringa 112 även vid ett strömavbrott.

Vid ett längre strömavbrott kan det bli svårt att ringa 112 från mobiltelefonen. Därför finns det nödtelefoner på ett antal platser i Helsingborg. Från nödtelefonerna kan du ringa 112 för att påkalla polis, räddningstjänst och ambulans även vid ett strömavbrott.

Nödtelefonerna är placerade på brandstationer och andra strategiska platser. De sitter i ett rött skåp märkt 112.

Läs mer om nödtelefonerna

Två personer står intill ett rött skåp, fäst på en vägg, märkt Nödtelefon 112.

Frågor och svar om nödtelefoner

Sängplatser

Helsingborgs stad har cirka 700 tältsängar i beredskap. De kan till exempel användas på stadens trygghetspunkter.

Tältsängarna är tänkta att användas om ett stort antal invånare inte kan bo kvar hemma. De kan placeras på alla eller några av stadens trygghetspunkter, till exempel vid ett längre strömavbrott eller vi den olycka.

Tältsängarna har tidigare använts i samband med stadens flyktingmottagande.

Ett stort antal tältsängar står i raka rader i en idrottshalle.
Foto: Anna Bank, Helsingborgs museum

Diesel, livsmedel och vårdmateriel

Staden har beredskapslager som består av diesel, livsmedel och vårdmateriel. Förråden är till för stadens verksamheter.

Helsingborgs stads verksamhet ska fungera även vid en kris. Det gäller till exempel förskolor, skolor och vårdboenden. Därför har staden ett antal beredskapslager med förnödenheter runt om i staden.

Beredskapslagerna innehåller förnödenheter som behövs i den kommunala verksamheten. De innehåller inte förnödenheter till allmänheten. Du behöver själv ha mat, vatten och medicin hemma så att du klarar dig minst en vecka.

En krislåda fylld med livsmedel, ett stormkök och en krisbroschyr

Frågor och svar om diesel och mat

Nödvatten

Vid störningar i den vanliga vattenleveransen kan du hämta vatten från tankar eller särskilda tappställen inom 72 timmar.

Om det blir problem med dricksvattnet finns det en nödvattenplan. Den innebär att du kan hämta dricksvatten från särskilda tankar eller vattenposter. Information om var det finns vatten att hämta får du när det blir aktuellt.

Nödvatten ska vara på plats inom 72 timmar vid en störning. Du behöver lagra vatten hemma så att du klarar dig till dess.

För att hämta vatten behöver du egna dunkar.

Det är Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp (NSVA) som ansvarar för nödvatten.

Läs mer om nödvatten hos NSVA

En person fyller på en enkel plastdunk vid en stor vattentank märkt med texten "Dricksvatten"

Frågor och svar om nödvatten

Skyddsrum

Det finns knappt tusen skyddsrum i Helsingborg där du kan söka skydd vid behov.

Skyddsrum är utrymmen som är byggda för att skydda mot explosioner, granatsplitter, bränder, strålning, kemiska stridsmedel och bråte.

Det finns knappt tusen skyddsrum i Helsingborg. Du tillhör inget särskilt skyddsrum, utan använder det som finns i närheten.

Om regeringen meddelar höjd beredskap ska skyddsrummen vara tillgängliga för allmänheten inom 48 timmar.

Läs mer om skyddsrum hos MSB

Hitta närmaste skyddsrum hos MSB

En skylt för skyddsrum sitter på en grå fasad intill en entrédörr

Frågor och svar om skyddsrum

Läs mer

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.