Hjälp en person genom att bli ledsagare
Ledsagarservice innebär att regelbundet träffa en person som till följd av en funktionsnedsättning behöver stöd för att skapa en meningsfull och stimulerande fritid. Det kan till exempel vara att besöka sina vänner eller att delta i olika fritids- och kulturaktiviteter.
Har du frågor om vad det innebär att vara ledsagare kan du höra av dig till vård- och omsorgsförvaltningen via mejl: uppdragsenheten@helsingborg.se eller ringa till Helsingborg Kontaktcenter på telefon 042-10 50 00, så blir du hänvisad till rätt person.
Ta ett uppdrag som ledsagare redan idag!
Gör en intresseanmälan för att ta ett uppdrag som ledsagare genom att fylla i nedanstående formulär.
För att bli ledsagare krävs även ett utdrag ur polisens belastningsregister som du själv beställer via polisens webbplats. Dessutom görs en kontroll i socialregistret.
Vid handläggningen av ditt ärende registrerar och behandlar vi dina uppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR).
Innan du får ett uppdrag hos oss, kommer vi även göra en kontroll av medborgarskap. Du kommer vid intervjutillfället därför behöva uppvisa pass, nationellt ID-kort eller personbevis. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du även styrka ett giltigt arbetstillstånd eller att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd enligt Utlänningsförordningen 6 kapitlet §13a.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.