Parkeringstillstånd för företag

Här finns information till dig som administrerar parkeringstillstånd för företag via Helsingborgs stads plattform Business Web.

Via Business Web kan du som företagare smidigt köpa parkeringstillstånd för firmabilar och anställda. Du kan även enkelt ge anställda tillgång till att själva köpa digitala personaltillstånd utan att hantera papperskort, mejllistor eller hänvisa de anställda till en administratör.

Vi erbjuder tjänsten Business Web till företag som har avtal med Helsingborgs stad.

Till parkeringstjänsten i Business Web

Steg 1: skapa ett konto

  • I parkeringstjänsten klickar du på ”Ny Användare”.
  • Fyll i samtliga obligatoriska fält i formuläret.
  • Klicka sedan på knappen ”Upprätta företagsprofil”.
  • I systemet kan du se alla anläggningar, både dem med lediga platser och de som är fullbelagda. Vi håller på att utveckla en funktion som gör att även du som företagare kan ställa dig i kö när det inte finns lediga platser.

Koppla parkeringstillstånd till fordon

  1. För att få tillstånd till firmabilar (de tillstånd ni har sedan tidigare är redan upplagda och dessa behöver endast fördelas) gör du det under menyvalet avtal.
  2. Klicka på önskat parkeringstillstånd. I rutan som dyker upp väljer du ”Registrera på fordon”.
  3. Fyll i samma antal registreringsnummer som ni har tillstånd för. Tryck på Enter-tangenten mellan varje registreringsnummer om du skriver in dem manuellt för att de ska tolkas som individuella nummer. Om du däremot klistrar in flera registreringsnummer på en gång känner systemet igen dem som flera automatiskt.
  4. Om det går att välja startdatum är det antingen den förste i nästa månad eller ”idag” som representeras av förste i innevarande månad. Om idag inte är den förste i månaden räknas priset automatiskt ner motsvarande tid som passerat i månaden.
  5. Godkänn villkoren genom att bocka i rutan och klicka på ”Fortsätt”.
  6. Kontrollera din beställning i nästa steg och bekräfta den. Helsingborgs stad fakturerar alla parkeringstillstånd månadsvis i förskott. Köp i innevarande månad faktureras direkt efter beställning.
  7. I avtalsvyn dyker ett nytt avtal med en bilikon upp i listan. Klicka på raden för att avsluta avtalen och/eller redigera registreringsnummer.
  8. Klart!

Koppla parkeringstillstånd till person

  1. För att tilldela tillstånd till anställda behöver du lägga in deras telefonnummer i anställda-menyn. Klicka på anställda i menyn till vänster. Anställda representeras i vår portal av mobiltelefonnummer, det spelar ingen roll om man lägger till ett företags- eller privat telefonnummer. Använd det nummer till den telefon som den anställde själv vill använda för den dagliga parkeringen.
  2. För att lägga till telefonnummer klicka på de tre prickarna längst upp till höger och välj ”Lägg till Anställda”.
  3. I rutan som dyker upp följer du instruktionerna för att lägga till ett eller flera telefonnummer. Tänk på att trycka på Enter-tangenten mellan varje telefonnummer om de skrivs in manuellt för att de ska kunna tolkas som individuella telefonnummer. Om man däremot klistrar in flera telefonnummer på en gång känner systemet igen de automatiskt.
  4. Klicka på ”Spara”.
  5. Listan på anställda har nu uppdaterats med de nya telefonnumren.
  6. För att köpa/tilldela parkeringstillstånd till de nya telefonnumren (senast tillagda) klicka på de tre prickarna och välj ”Köp avtal till anställda”. Bocka för de telefonnummer som skall få ett parkeringstillstånd. Det finns en enkel filterfunktion om man har många anställda i listan. Det går även att söka fram nummer. När du bockat i alla anställda som ska ha tillstånd, klickar du på ”Välj produkt” uppe i högra hörnet.
  7. En ruta med tillgängliga parkeringstillstånds-produkter dyker då upp. Klicka på önskad produkt, läs igenom beskrivning/info och klicka sedan på ”Välj produkt”. Inget köp sker i detta steg.
  8. Kontrollera din beställning. Om det går att välja startdatum är det antingen den förste i nästa månad eller ”idag” som representeras av förste i innevarande månad. Om idag inte är den förste i månaden räknas priset automatiskt ner motsvarande tid som passerat i månaden. Godkänn villkoren genom att bocka i rutan. Om allt ser bra ut klicka på fortsätt. Helsingborgs stad fakturerar alla parkeringstillstånd månadsvis i förskott. Köp i innevarande månad faktureras direkt efter beställning.
  9. Efter att ordern godkänts och bekräftats dyker de parkeringstillstånd som köpts/tilldelats i listan över aktuella tillstånd.
  10. De anställda kommer att få ett SMS/Push-meddelande om att de blivit tilldelade ett parkeringstillstånd. Det kan dock vara en god idé att påminna de anställda att parkeringstillståndet gäller först efter att de fyllt i sitt registreringsnummer. Detta görs enklast via vår app, Parkera Helsingborg, som finn i App Store och Google Play (lanseras i början av 2021). De kan även använda ”User Web” på vår hemsida.
  11. Från denna vy kan man både kontrollera och säga upp varje parkeringstillstånd. Om en anställd till exempel slutar, sök fram dennes telefonnummer, bocka i och välj avsluta prenumeration. Prenumerationen är uppsagd när portalen bekräftat det.
  12. Om du kvalificerat anställda för att de själva ska köpa sina parkeringstillstånd via vår app eller hemsida dyker det parkeringstillståndet upp under ”Köp Parkeringstillstånd” i deras profil.

question_answer Fick du hjälp av informationen på sidan?