Parkeringstillstånd för privatpersoner

Så här gör du för att fortsätta hyra parkeringsplats och aktivera ditt digitala parkeringstillstånd av Helsingborgs stad.

Steg 1

Här bekräftar du ditt digitala parkeringstillstånd (du länkas till annan webbplats som öppnas i ett nytt fönster). Där bekräftar du ditt konto genom att klicka på ”Glömt lösenord” och ange ditt mobilnummer. Klicka sedan på ”Återställ lösenord” så skickas en inloggningskod till dig.

Steg 2

Logga in på ditt konto med det tillfälliga lösenordet som du fått via SMS och ändra till det lösenord som du vill använda.

Steg 3

Kontrollera samt komplettera med namn, adress och e-post (OBS! Dessa fält måste fyllas i).

Steg 4

Klicka på “Profil” och undermenyn “Betalningsmedel” och registrera ett betalkort (VISA, Mastercard eller Maestrocard). BankID eller mobilt BankID krävs. Under registreringsprocessen reserveras 1 kr på ditt betalkort för att säkerställa att kortet är giltigt. Observera att din kortutfärdare (vanligtvis din bank) kan kräva att du tillfälligt öppnar kortet för internetköp, eller på annat sätt godkänner transaktionen.

Steg 5

Du som är befintlig kund hos oss har redan samma tillstånd som du hyrt av oss sedan tidigare men nu i digital form. När du är inloggad ser du dina tillstånd under menyvalet “Tillstånd”.

Steg 6

Ange registreringsnummer som ska vara kopplat till ditt tillstånd. (Om du har en personlig skylt, ange det som står på skylten).

Steg 7

Pengar dras från kortet automatiskt i början av varje kalendermånad och tillståndet förlängs med en månad i taget, vilket syns på giltighetstid, tills du säger upp tillståndet och/eller tillståndet.

Tänk på:

  • Ditt digitala parkeringstillstånd är inte giltigt innan det dyker upp som aktivt under ”Tillstånd” i systemet ”Parkera Helsingborg” i din profil.
  • Betalning gör du med Visa, Mastercard eller Maestrocard. När registrering och betalning är gjord blir parkeringstillståndet aktivt. Du behöver inte lämna något bevis i bilens vindruta. Kontroll görs på bilens registreringsnummer.
  • Parkeringstillstånden gäller per kalendermånad. Månadsabonnemang förlängs automatiskt om du inte aktivt säger upp ditt abonnemang.
  • Pengarna för ditt parkeringstillstånd dras automatiskt vid varje månadsskifte, det är därför viktigt att det finns täckning på kortet vid denna tidpunkt.Du kan själv byta det registreringsnummer som ska vara kopplat till tillståndet i e-tjänsten. Om du har en så kallad personlig skylt, använder du det som står på registreringsskylten och inte det underliggande registreringsnumret.
  • Du kan byta registreringsnummer när som helst och hur ofta som helst i e-tjänsten.
  • Om du vill avsluta ditt parkeringstillstånd på abonnemang, gör du det i e-tjänstenDitt digitala parkeringstillstånd (länk till en annan webbplats som öppnas i nytt fönster).
  • Vi har en kalendermånads uppsägningstid. Om du till exempel säger upp ditt tillstånd den 15 februari löper tillståndet ut den sista mars.

question_answer Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — En väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor.

Öppettider

  • Måndag-onsdag 08:00-17:00
  • Torsdag 08:00-18:00
  • Fredag 08:00-17:00
Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare

Starta chatt chevron_right

Mejla

Få svar inom 24 timmar kontaktcenter@helsingborg.se

Skicka mejl chevron_right

Besök

På grund av covid-19 har vår lokal på Stortorget 17 stängt för besök

Visa karta chevron_right

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00

Ring chevron_right