Filip

Filip Jankovic arbetar som arbetsmarknadscoach på arbetsmarknadsförvaltningen.

Vad gör en arbetsmarknadscoach?

– En arbetsmarknadscoach vägleder och stöttar invånarna på vägen mot arbete eller studier. Jag har ett väldigt kompakt arbete som omfattas av olika roller såsom aktivitetscoach, språkombud, motor, teamscoach och kundvärd. Samordning, administration, undervisning, coachning och support ingår i mitt vardagliga arbete.

Varför valde du det här yrket?

– Det är yrket som valde mig i mitt sökande av ett drömjobb. Jag är en väldigt social person som anser att arbete med människor är oerhört spännande och tacksamt.

Hur har din yrkesresa sett ut?

– Jag har under en period av ca sex år arbetat inom vuxenutbildningen med SFI som elevassistent och lärare både inom offentlig och privat sektor. Under den här perioden har jag även utbildat mig till studie- och yrkesvägledare på Malmö Universitet.

Vilken utbildning kan man gå för att jobba med det du gör?

– Själv tror jag på ordspråket ”rätt man på rätt plats” men det är önskvärt med en högskoleutbildning inom beteendevetenskap.

Kan du berätta om något kul/utmanande/intressant som är på gång hos er just nu?

– Det som är både intressant och utmanande är innovationsarbetet som pågår i staden och förvaltningen. Syftet är att hitta olika arbetssätt med hjälp av olika digitala verktyg och AI-teknik samt skapa samverkan inom hela staden mellan enheter och organisationer. Själv tycker jag att det är väldig intressant och utvecklande att kunna ta del av utvecklingen och testa dessa verktyg i praktiken såsom Emely, Skills och U2work.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Att komma till jobbet är som att resa ut i världen. Det bästa är alla människomöten och så klart samspel med kollegorna på Jobbtorget Scala, årets arbetsplats 2022.

Vad har du för utmaningar?

– Det är aldrig enkelt att arbeta med människor. I förvaltningen arbetar vi i ständig förändring som kräver flexibilitet och ständig anpassning efter ramverket samt invånarna som vi möter.

Hur ser en typisk arbetsdag ut?

– Dagarna är aldrig sig lika men jag brukar inleda dagen med en kopp kaffe och härligt skratt med kollegor.

Vad ser du för möjligheter att utvecklas i Helsingborgs stad?

– Staden har en fantastisk framtidsvision som jag hoppas kunna vara en del av. Mitt mål är att kunna få arbeta strategiskt, pedagogiskt och kommunikativt och därmed bidra till både förvaltningen och staden.

Finns det något mer du vill berätta?

– Mitt förhållningsätt i arbetet är att vara öppen, flexibel och pedagogisk. Det anser jag är viktigt inom socialt arbete. Helsingborgs stad har som arbetsgivare en tillitsbaserad styrning och ledning vilket skapar utökat handlingsutrymme och därmed en trivsam arbetsmiljö.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.