Jerry

Jerry Håkansson arbetar som arbetsmarknadscoach på arbetsmarknadsförvaltningen.

Jerry

Den här delen av hemsidan visar innehåll från YouTube. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.

Vad gör en arbetsmarknadscoach?

– Jag är formellt anställd som arbetsmarknadscoach på enhet Jobbtorget Scala. Som coach på Jobbtorget Scala jobbar man med Invånare i olika gruppaktiviteter. Vi har bland annat introduktionsveckor, bransch- och temaveckor och fristående aktiviteter. Sedan ca ett år tillbaka jobbar jag i princip heltid med några av våra digitala verktyg. Framförallt med Skills, men är även aktiv i arbetet kring U2Work och Emely.

Mitt arbete kring Skills är väldigt brett, och innebär till exempel att jag samverkar med leverantören och 16 andra kommuner som också använder Skills. Arbetet innebär också att testa och granska uppdateringar samt värdera och förmedla vad uppdateringarna innebär. Jag arbetar också med att hitta och vidareförmedla upptäckta buggar, leverera egna förslag på utveckling och förbättringar utifrån Helsingborgs verksamhet. Vidare implementerar jag Skills och dess funktioner inom framförallt verksamhetsområde Arbetsmarknad. Detta sker genom utbildningar, framtagning av manualer, ledning av Superusergrupp med mera.

I grunden ser jag mitt uppdrag med Skills som ett uppdrag för att stärka Invånarnas möjligheter att äga sin egen process mot egenförsörjning och korta vägen till arbete/studier. För att detta ska ske behövs förbättrade arbetssätt och en smidigare/bättre samverkan mellan AMF och Invånaren, samt internt i organisationen.

Varför valde du det här yrket?

– Det var mer eller mindre slumpen. Jag hade sålt mitt företag (Rekrytering, bemanning och omställning) och min sambo (som jobbar på AMF) skulle prova annat arbete. För att hon skulle kunna börja det arbetet tidigare så anmälde jag mitt intresse, och på den vägen är det. I grunden är jag Personalvetare och min erfarenhet inom ovan nämnda område gjorde att kompetens för yrket fanns.

Hur har din yrkesresa sett ut?

– Oj… Jag jobbade i ca 10 år inom Livsmedelsbranschen med framförallt marknadsplanering, men även försäljning. När jag var närmare 30 så började jag studera till Personalvetare (med ”arbetspsykologi” som huvudämne). Direkt efter studier började jag inom Rekryterings- och Bemanningsbranschen och var Kontorschef på Adecco i Kristianstad. Efter 9 år startade jag egen verksamhet inom samma bransch. 2015 kände jag att jag var färdig med branschen och ville något annat. Sålde därför bolaget och det var tänkt att jag skulle ta en längre ”paus” och fundera ut vad jag skulle göra sen, men sen gjorde slumpen (se ovan) att jag hamnade här på AMF i Helsingborg.

Vilken utbildning kan man gå för att jobba med det du gör?

– På min enhet har vi en ganska bred palett av utbildningsbakgrund. Vi är några Personalvetare, men det finns även till exempel Beteendevetare, SYV:are, Projektledare och kanske även någon Socionom.

Kan du berätta om något kul/utmanande/intressant som är på gång hos er just nu?

– På min enhet är det alltid något på gång! Tidigare i år fick vi pris som Årets Arbetsplats. Juryns motivering var:

”På Jobbtroget Scala löser de utmaningar tillsammans, lär av varandra och nyttjar den breda kompetensen som finns i gruppen. Med mod, flexibilitet och vilja att utvecklas är de en nytänkande arbetsplats med ständig fokus på invånaren. Jobbtorget Scala prisas för sin gemenskap, samspel och sitt hållbara arbetssätt”. 

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Att jag har stora möjligheter att göra livet bättre för de Invånare som kommer till oss på AMF. Jag hoppas att jag med hjälp av Skills kan skapa bättre möjligheter till förbättrade arbetssätt som stärker våra Invånare och kortar vägen till egen försörjning.

Vad har du för utmaningar?

– Att jobba med förändringsarbete är alltid en utmaning. Många av oss gillar utveckling men det är jobbigt att utvecklas. Att vara beredd på att göra en initial ansträngning (lära om, lära nytt) för att det längre fram ska bli bättre resultat. I en stor organisation där det ständigt händer mycket är det också en utmaning att nå fram i ”bruset”. Kommunikation är svårt och utmanande!

Hur ser en typisk arbetsdag ut?

– En typisk arbetsdag handlar mycket om Skills. En hel del möten, men även utvecklingsarbete (både mindre förbättringar och större projekt kring nya funktioner), testning av nya funktioner, planering för kommande Skills-utbildningar med mera. Men för att ha kvar en fot i ”verkligheten” så är jag någon halvdag i veckan även kundvärd på Scala (där vi möter invånare och kollegor) och jag håller i utvärderingar från introduktionsveckan (där får jag också värdefull input kring Skills direkt från Invånarna).

Vad ser du för möjligheter att utvecklas i Helsingborgs stad?

– Personligen så har jag sedan jag kom till AMF ständigt haft möjligheter till utveckling. Åtminstone för min egen del har det handlat om att man själv får ”driva” den, men att det finns stora möjligheter att vara med och påverka och förbättra sin egen situation.

Finns det något mer du vill berätta?

– För mig handlar det om (för att trivas i mitt yrke) att man behöver ha ett genuint intresse av att förbättra för våra invånare.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.