David

David Bergström arbetar som kommunikatör på utvecklingsenheten på socialförvaltningen.

Vad gör en kommunikatör för brukardelaktighet och föreningssamverkan?

– Jag ansvarar för kontakter med såväl enskilda invånare som föreningar som vi samverkar med i olika utvecklingsprojekt och nätverk. Målet är att skapa bättre sociala tjänster genom att jobba tillsammans med användarna. Jag driver också egna projekt som klarspråksgrupp och invånarreporter.

Varför valde du det här yrket?

– Det valde mig. Kombinationen av att jobba med utveckling, invånardialog och sociala frågor var svårt att motstå. Jag får göra något jag kan, som är väldigt roligt och utmanande och som förhoppningsvis kan göra skillnad för dem som behöver det.

Hur har din yrkesresa sett ut?

– Jag började som projektanställd webbredaktör på socialförvaltningen. Två månader skulle jag vara här, men snart 12 år senare är jag fortfarande kvar. I sju år var jag informatör och kommunikatör för förvaltningen, men fick under tiden prova på att jobba med utveckling och delaktighet på halvtid ett par år och sedan 2018 på heltid.

Vilken utbildning kan man gå för att jobba med det du gör?

– Jag har läst Internationella samhällsvetarprogrammet vid Växjö universitet (nu Linnéuniversitetet), med inriktning statsvetenskap. Sedan har jag byggt på med bland annat ett års journalistutbildning, sociologi samt organisation och ledarskap.

Kan du berätta om något kul/utmanande/intressant som är på gång hos er just nu?

– Jag har fått möjligheten att jobba i ett projekt tillsammans med arbetsmarknadsförvaltningen; Jobb först – vägen från missbruk till arbete. Under H22 City Expo samlade vi närmare 70 deltagare i ett inledande samtal mellan invånare, föreningar, företag och myndigheter för att tillsammans göra det möjligt för personer med missbruksbakgrund att snabbt ta sig in på arbetsmarknaden, med rätt stöd till både individen och arbetsgivaren.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det bästa är alla samtal och möten med invånare och föreningar som engagerar sig i utvecklingen av sociala tjänster. Jag lär mig något varje dag av dessa engagerade och kreativa krafter. Det finns oerhört mycket vilja att vara med och bidra.

Vad har du för utmaningar?

– Det tar tid att ställa om en så stor och myndighetstyngd organisation som socialförvaltningen. Det kräver stort tålamod och en hel del envishet. Det gäller också att hålla motivationen uppe hos våra invånare, även när det tar tid och vi stöter på hinder.

Hur ser en typisk arbetsdag ut?

– Den finns inte. Förutom fysiska möten med föreningar och olika nätverk (som tack och lov är igång som vanligt igen efter pandemin) håller jag ständig kontakt med invånare via mejl, telefon, teams, sms, messenger och sociala medier. Det kan vara allt från att handleda invånarreportrar som granskar och skriver om vår verksamhet till att förhandla fram och följa upp IOP-avtal med föreningar. Jag kan vara ute och presentera det vi gör i nationella nätverk – tillsammans med invånare, bolla utmaningar med kollegorna på utvecklingsenheten eller sitta hemma och jobba med vår webbsida öppnasoc.se.

Vad ser du för möjligheter att utvecklas i Helsingborgs stad?

– Hittills har jag aldrig känt något behov av att gå vidare, eftersom jag har haft ständig möjlighet att både kompetensutveckla mig och utveckla min roll inom Helsingborgs stad. Just nu har jag världens bästa jobb.

Finns det något mer du vill berätta?

– Det är fantastiskt att jobba i en stad som vill och vågar satsa på innovation och utveckling och som har resurser att göra det. Det inte jag kan lösa själv finns det alltid någon annan i organisationen som kan bättre. Då hjälper och stöttar vi varandra. Jag å min sida kan bidra med erfarenheter om hur vi kan lyssna på våra invånare och skapa tillsammans med dem.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.