Maria och Tina

Två leende kvinnor. Två leende kvinnor. Två leende kvinnor. Två leende kvinnor. Två leende kvinnor. Två leende kvinnor.

Maria Nord Hansson jobbar som specialpedagog och Tina Wrang som speciallärare i Familjen läser på socialförvaltningen.

Vad gör en specialpedagog och speciallärare i Familjen läser på socialförvaltningen?

– Familjen läser arbetar för att öka förutsättningarna för barn med lågutbildade föräldrar, i områden med socioekonomiska utmaningar, att lyckas i skolan. Som specialpedagog och speciallärare i Familjen läser arbetar vi med att ge stöd till både pedagoger, barn och föräldrar i våra fokusområden.

En del av vårt uppdrag innebär att handleda pedagogerna på förskolorna i deras arbete med den multisensoriska läsinlärningsmetoden Läsklar – en metod som genomförs med barnen under deras sista år i förskolan. Vid behov arbetar även vi med Läsklar, antingen med enskilda barn eller med små grupper på avdelningar som behöver extra stöd.

Vi ansvarar för föräldragruppen Lyckas i skolan, som vänder sig till vårdnadshavare med barn som går sista året i förskolan. Syftet är att stärka föräldrarnas delaktighet i barnens lärande och ge dem verktyg för att stödja sina barn inför skolstarten.

En annan viktig del är att vi stöttar föräldrar i att starta föräldradrivna studiestöd för barn i årskurs F–3. Det är ett sätt att främja lärande och gemenskap i deras bostadsområde. Vi arrangerar även temakvällar för föräldrarna som har sina barn på studiestödet.

Varför valde ni det här yrket?

– Vi utbildade oss till specialpedagog/speciallärare för att vi vill stärka barns lärande och utveckling genom att se helheten med barnet, förskolan/skolan och hemmet. Det handlar inte bara om att ge stöd till enskilda barn, utan också om att skapa relationer till både barn, föräldrar och pedagoger, samt att handleda, utveckla arbetssätt och att skapa en stark samverkan mellan förskola och familj.

Hur har era yrkesresor sett ut?

– Våra yrkesresor har sin grund i många år av undervisning inom grundskola och förskola. En av oss är förskollärare och den andra har sin bakgrund som lärare. Vi har även båda arbetat som skolledare. Erfarenheterna har gett oss en bred förståelse för barns lärande och föräldrars delaktighet, något som återspeglas i vårt arbete i Familjen läser.

Vilken utbildning kan man gå för att jobba med det ni gör?

– Utbildningen som krävs för vårt arbete är antingen speciallärarprogrammet eller specialpedagogprogrammet.

Kan ni berätta om något kul/utmanande/intressant som är på gång hos er just nu?

– I vårt nya arvsfondsprojekt arbetar vi med att starta fler föräldradrivna studiestöd. I dagsläget har vi startat upp på Planteringen, Drottninghög och Söder. Vi har även studiestöd på Närlunda. Det är väldigt roligt eftersom vi har många engagerade föräldrar. Två av föräldrarna är särskilt delaktiga i Familjen läser. En håller i föräldragruppen Lyckas i skolan tillsammans med oss. Den andra är med och startar upp de föräldradrivna studiestöden. De deltar också vid presentationer av Familjen läser och delar då med sig av sin egen erfarenhet, till exempel om hur arbetet på barnens förskolor har påverkat deras föräldraskap och barnens utveckling.

Vad är det bästa med ert jobb?

– Det absolut bästa är alla fina möten med olika människor vi upplever varje dag, barn och vuxna. Men också att se glädjen och engagemanget hos föräldrarna när vi tillsammans ökar förutsättningarna för deras barn att lyckas.

Vad har ni för utmaningar?

– En av våra största utmaningar är att tillsammans med rektorerna och förskolornas personal arbeta för att Läsklar ska bli en naturlig del av vardagen för barnen som går sista året på förskolan. En annan utmaning är att nå så många föräldrar som möjligt med information om föräldragruppen Lyckas i skolan, så att fler kan delta. Vårt mål är att ge så många föräldrar som möjligt verktyg och stöd för att kunna bidra till sina barns lärande och språkutveckling.

Hur ser en typisk arbetsdag ut?

– Flera förmiddagar i veckan är vi ute på förskolorna där vi möter barn och handleder pedagoger i arbetet med Läsklar. Eftermiddagarna ser olika ut beroende på veckodag. Då kan vi träffa föräldrar, antingen i föräldragruppen Lyckas i skolan eller på de föräldradrivna studiestöden.

Under veckan avsätter vi även tid för att nätverka i områdena, för studiebesök och för att fördjupa oss i aktuell forskning och omvärldsbevakning. Allt för att hela tiden utveckla oss själva och vårt arbete.

Vad ser ni för möjligheter att utvecklas i Helsingborgs stad?

– Vi kan se att det finns stora möjligheter för Familjen läser att ge fler barn till lågutbildade föräldrar, i olika områden i Helsingborg med socioekonomiska utmaningar, bättre förutsättningar att lyckas i skolan och en mer jämlik skolstart och skolgång. Det arbete vi idag gör på förskolorna, både med barn och föräldrar, kan nå ännu fler och spridas till andra verksamheter. Samtidigt ser vi att det finns goda möjligheter att vidareutveckla de föräldradrivna studiestöden, så att fler barn i våra fokusområden får stöd i sitt lärande och föräldrar får möjlighet att engagera sig aktivt.

Finns det något mer ni vill berätta?

– Följ oss gärna på Instagram @familjenlaser. Prenumerera på våra nyhetsbrev familjenläser@helsingborg.se och läs gärna mer om vårt arbete på Öppna soc.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.