Peter






Peter Lindqvist arbetar som utvecklare och projektledare på socialförvaltningen i Helsingborg.
Vad gör en utvecklare och projektledare på socialförvaltningen?
– I min roll som utvecklare så projektleder jag Familjen läser. Vi är fyra personer i arbetsgruppen och bedriver det tillsammans med åtta förskoleavdelningar, två skolor, föräldragrupper i fyra områden, flera lokala aktörer som ideella föreningar, bostadsbolag och bibliotek, och ytterligare två kommuner (än så länge). Vårt gemensamma mål är att förbättra förutsättningarna för barn med lågutbildade föräldrar, boendes i områden med socioekonomiska utmaningar, för att de ska lyckas i skolan.
Varför valde du det här yrket?
– Jag utbildade mig till socionom för att kunna bidra till en positiv utveckling i samhället. I början intresserade jag mig för enskilda individers förändringsprocesser, men efter några år märkte jag att det är verksamhetsutveckling som är min verkliga passion.
Hur har din yrkesresa sett ut?
– Under tiden som jag studerade till socionom arbetade jag extra som personlig assistent, boendestödjare samt inom försörjningsstöd på en enhet för flyktingar. Efter examen fortsatte jag att jobba med flyktingar, i olika tjänster och inriktningar.
För 10 år sedan blev jag rekommenderad av min chef att söka en tjänst som ”utvecklare” på socialförvaltningen. Jag visste inte ens att en sådan tjänst fanns! När jag läste annonsen så lät det otroligt spännande, och jag bestämde mig för att sträva efter det.
Vidare gick jag till ideell sektor och IM (Individuell Människohjälp). Med en rad projekt inom integration, antirasism, feminism, föreningsdemokrati och globala utvecklingssamarbeten så formades både min yrkesroll och värdegrund.
Under min andra föräldraledighet tog jag ett uppdrag för socialförvaltningens utvecklingsenhet, och därefter fick jag jobb som projektledare. Äntligen hade jag fått mitt drömjobb!
Vilken utbildning kan man gå för att jobba med det du gör?
– Jag har studerat till socionom i Lund, projektledare på Linnéuniversitet, samt kurser som till exempel förändringsledning, leda utan att vara chef och hållbart självledarskap.
Kan du berätta om något kul/utmanande/intressant som är på gång hos er just nu?
– Jag tar varje tillfälle jag får för att lyfta de fantastiska föräldrarna som engagerar sig i Familjen läsers föräldradrivna studiestödsgrupper. De når invånare och skapar effekter som vi tjänstepersoner aldrig kan göra på egen hand. Föräldrarna i Helsingborgs lågutbildade områden är en kraft att räkna med – de vet betydelsen av utbildning och vill inget hellre än att det ska gå bra för barnen i skolan!
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det bästa är att vara en del av en arbetsgrupp där alla delar samma passion och ambition.
Vad har du för utmaningar?
– Några utmaningar är att få arbetssättet att fungera trots att personalen på förskolorna kan ha svåra förutsättningar, att skala upp arbetet till fler områden för att kunna möta intresset från föräldrar och förskolepedagoger som efterfrågar det, och att utvärdera föräldraarbetets långsiktiga effekter. Bara för att nämna några saker.
Hur ser en typisk arbetsdag ut?
– Jag sitter nästan alltid vid min dator eller vid ett mötesbord. Jag har ett aldrig sinande ”att göra”-dokument där det tillkommer uppgifter, som jag betar av. Det kan till exempel vara att förbereda presentationer, producera kommunikationsmaterial som en broschyr, nyhetsbrev eller inlägg på sociala medier, jobba med ekonomi, skriva rapporter, eller att sammanställa och utvärdera resultat.
Vad ser du för möjligheter att utvecklas i Helsingborgs stad?
– Stora möjligheter! Om man ser utvecklingsmöjligheter, gör ett bra jobb, och har fokus på hur man kan skapa värde för invånarna, så finns det möjligheter för att realisera det.
Finns det något mer du vill berätta?
– Läs gärna mer om vårt arbete på Öppna soc, prenumerera på våra nyhetsbrev, och följ oss på Instagram @familjenlaser. Om du vill bidra i arbetet för en mer jämlik skolgång så vill vi gärna samarbeta!